Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Paranoja miliardera

Recenzja filmu: "Cosmopolis", reż. David Cronenberg

Robert Pattinson grający 28-letniego miliardera Robert Pattinson grający 28-letniego miliardera MONOLITH FILMS / materiały prasowe
„Cosmopolis” jest zimną, mało poruszającą, ocierającą się o banał, luźną ekranizacją filozofującej powieści Dona DeLillo.

Obrazoburca, klasyk prowokator straszący ponurymi wizjami stechnologizowanego świata przyszłości bez przyszłości, Kanadyjczyk David Cronenberg („Crash”, „eXistenZ”) tym razem przywdział szaty moralisty i wytoczył ciężkie działa przeciwko spekulantom z Wall Street, którzy spychają globalną gospodarkę w przepaść. W „Cosmopolis” opisuje schyłkowe stadium budowania potężnego imperium finansowego przez 28-letniego miliardera (Robert Pattinson) grającego na spadek wartości chińskiego juana. Dla Cronenberga najważniejsze nie są operacje giełdowe, lecz portret psychologiczno-obyczajowy bogacza dziwaka, który podejmując niekonwencjonalne, ryzykowne, aczkolwiek oparte na racjonalnych systemach obliczeniowych decyzje inwestycyjne, staje się niemal Bogiem. Oderwany od rzeczywistości, oczyszczony z emocji, traci szacunek nawet dla pieniędzy (przewiduje, że jednostką obiegową stanie się szczur).

Symbolem paranoi bohatera jest m.in. biała, wyciszona od wewnątrz luksusowa limuzyna, pełniąca funkcję ruchomego biura fortecy, do którego zapraszani są wspólnicy sprzedający swoje pomysły. Przemieszczając się z jednego końca Manhattanu na drugi: uprawia w niej seks (ale nie z żoną, z którą nie sypia nigdy; łączą ich tylko interesy), rozważa kupno kaplicy, chwali się posiadaniem samolotu z głowicami jądrowymi oraz sztucznego jeziora, a także wysłuchuje wykładu o ewolucji cyberkapitalizmu i „niszczeniu przeszłości, która ma tworzyć przyszłość”.

Niestety „Cosmopolis” jest zimną, mało poruszającą, ocierającą się o banał, luźną ekranizacją filozofującej powieści Dona DeLillo. Wbrew ambitnym intencjom reżysera – na tle codziennych doniesień z frontu walki z kryzysem ekonomicznym – nieobjawiającą niestety żadnych rewelacji.

Cosmopolis, reż. David Cronenberg, prod. Francja, Kanada, Portugalia, Włochy, 105 min

Polityka 25.2012 (2863) z dnia 20.06.2012; Afisz. Premiery; s. 66
Oryginalny tytuł tekstu: "Paranoja miliardera"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną