Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Film

Eastwood rewizjonista

◊ ◊ ◊ ◊ ◊

Jednym z nich było „Bez przebaczenia” Clinta Eastwooda z 1992 r., przypomniane ostatnio w tzw. srebrnej, oscarowej serii klasyki na DVD wydawanej przez Warnera (wyszły w niej jeszcze m.in. „Casablanca”, „Amadeusz” i „Lot nad kukułczym gniazdem”). Antyromantyczny western Eastwooda nazwano eposem zbudowanym z odłamków legend o Dzikim Zachodzie, tragedią powstałą na gruzach mitu. To niemal traktat filozoficzny na temat tajemnych związków dobra i zła, wolności i przeznaczenia, gdzie zamiast moralizowania, do czego przyzwyczaiła nas tradycja gatunku, otrzymujemy skomplikowany obraz świata, w którym ludzkie czyny zawsze obracają się przeciwko intencjom bohaterów.

Z dzisiejszej perspektywy widać, że „Bez przebaczenia” było najważniejszym punktem zwrotnym w długiej, imponującej karierze Eastwooda, wprowadzającym w dojrzały etap jego twórczości. I zapowiedzią jego późniejszego arcydzieła „Za wszelką cenę”.

Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Dudowie uczą się codzienności. Intratna propozycja nie przyszła, pomysłu na siebie brak

Andrzej Duda jest już zainteresowany tylko kasą i dlatego stał się lobbystą – mówią jego znajomi. Państwo nie ma pomysłu na byłych prezydentów, a ich własne pomysły bywają zadziwiające.

Anna Dąbrowska
04.11.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną