Muzyka poważna. Nominowany: Krzysztof Bączyk

Krzysztof Bączyk
W 2016 r. na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie otrzymał Nagrodę im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu.
Krzysztof Bączyk
Leszek Zych/Polityka

Krzysztof Bączyk

Anna S. Dębowska ceni go za „zaradność na trudnym rynku operowym i wszechstronność repertuarową”, Jakub Puchalski za „niecodzienny głos” (bas), Jacek Marczyński uznaje go za „jeden z największych talentów wokalnych bieżącej dekady”. Dorotę Kozińską zachwycił wybitną kreacją Pimena w „Borysie Godunowie” Musorgskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu – 27-latek przekonująco wcielił się w starego mnicha-wizjonera.

Poznaniak, wychowanek Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego. Przez 12 lat śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym Polskie Słowiki (od 2003 r. Poznański Chór Chłopięcy Miejska Instytucja Kultury), z którym występował w kilkunastu krajach świata, od Niemiec do Japonii. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie już na I roku otrzymał Nagrodę im. W. Drabowicza, a studia ukończył z wyróżnieniem. Brał udział w kursach prowadzonych m.in. przez Izabelę Kłosińską, Eytana Pessena, Anitę Garančę i Andrzeja Dobbera, Davida Pountneya, Adama Kruszewskiego, Waltraud Meier.

Finalista Konkursu im. Mikulaša Schneidera-Trnavskiego w Trnavie (2010 r.), laureat II nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie we Vrable (Słowacja) oraz finalista Konkursu im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu. W Teatrze Wielkim w Poznaniu zadebiutował w 2011 r. rolą Popa w operze „Lady Makbet Mceńskiego Powiatu” Szostakowicza i od tej pory jest związany z tą sceną; wystąpił też w Teatrze Wielkim w Warszawie. Otrzymał stypendium ministra nauki i szkolnictwa wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne. W 2013 r. na Festiwalu Aix-en-Provence otrzymał nagrodę przyjaciół festiwalu, w efekcie czego rok później wystąpił w „Czarodziejskim flecie” Mozarta oraz wziął udział w operze „Elena” Cavallego. Od jesieni 2016 r. związany z Operą w Zurychu. W 2016 r. na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie otrzymał Nagrodę im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka, „Gazeta Wyborcza”), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska, Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Monika Pasiecznik („Odra”), Jakub Puchalski („Tygodnik Powszechny”), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Wojtek Blecharz (kompozytor), Joanna Freszel (sopranistka), Michał Górczyński (klarnecista), Łukasz Konieczny (bas), Adam Kośmieja (pianista), Celina Kotz (skrzypaczka), Lilianna Krych (dyrygentka), Anna Kwiatkowska (skrzypaczka), Andrzej Kwieciński (kompozytor), Mikołaj Laskowski (kompozytor), Barbara Kinga Majewska (sopranistka), Anna Malesza (skrzypaczka), Amelia Maszońska (skrzypaczka), Kacper Szelążek (kontratenor), Maria Włoszczowska (skrzypaczka), {oh!} Orkiestra Historyczna.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną