Paszporty POLITYKI

Martyna Pastuszka

Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Martyna Pastuszka

Martyna Pastuszka Martyna Pastuszka Leszek Zych / Polityka
Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie skrzypiec współczesnych, a jeszcze w czasie studiów zainteresowała się historycznymi praktykami wykonawczymi.
materiały prasowe
Polityka
Polityka

Również nominowana po raz drugi, do dotychczasowych sukcesów dopisała kolejne ważne międzynarodowe wydarzenie: poprowadziła swój zespół {oh!} Orkiestra Historyczna w niemieckiej premierze opery Leonarda Vinciego „Gismondo, re di Polonia” na prestiżowym festiwalu Bayreuth Baroque w zabytkowym teatrze barokowym, ze słynnym kontratenorem Maksem Emanuelem Cenciciem w roli tytułowej. Ukazała się też wcześniej nakładem firmy Parnassus Arts płyta z tym dziełem, które muzycy wykonali wcześniej w Gliwicach (prawykonanie współczesne), Theater an der Wien, w moskiewskiej Sali im. Czajkowskiego i wreszcie na warszawskim festiwalu Eufonie.

Martyna Pastuszka urodziła się w 1980 r. w Rudzie Śląskiej. Wychowana w muzycznej rodzinie, w 2004 r. ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie skrzypiec współczesnych, jednak jeszcze w czasie studiów zainteresowała się historycznymi praktykami wykonawczymi i w 2001 r. nawiązała trwającą ponad 15 lat współpracę z czołowym wówczas polskim zespołem barokowym Arte dei Suonatori. W późniejszych czasach jako kameralistka, solistka lub gościnny koncertmistrz współpracowała z francuskimi orkiestrami barokowymi Le Cercle de l’Harmonie i Le Concert de la Loge z Paryża, Le Concert Lorrain z Metz, Le Parlement de Musique ze Strasburga, Collegium Marianum i Collegium 1704 z Pragi, Hofkapelle z Monachium i NeoBarock z Kolonii. Prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. Leoša Janáčka w Brnie. W 2017 r. obroniła doktorat. Swój zespół {oh!} Orkiestra Historyczna założyła w 2012 r.; występowała z nim na festiwalach polskich (m.in. Misteria Paschalia, Kultura Natura, Chopin i Jego Europa) i zagranicznych.

Wspomniany wcześniej „Gismondo” Vinciego to już trzecie w historii orkiestry prawykonanie współczesne opery barokowej, po „Didone abbandonata” Domenica Sarriego i „Arminio” Johanna Adolfa Hassego. Partyturę „Gismonda” Martyna Pastuszka odnalazła w 2017 r. w zdigitalizowanych archiwach berlińskiej Singakademie i od razu pojawił się pomysł, by współczesnym prawykonaniem tej opery uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, co zrealizowano we wrześniu 2018 r. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej All’Improviso w Teatrze Miejskim w Gliwicach.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Program II), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Program I), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Tymoteusz Bies (pianista), Robert Bondara (choreograf), Nina Fukuoka (kompozytorka), Hashtag Ensemble, Martyna Kosecka (kompozytorka), Ewa Leszczyńska (sopranistka i pianistka), Rafał Łuc (akordeonista), Szymon Mechliński (baryton), Szymon Nehring (pianista), Piotr Peszat (kompozytor), zespół wokalny ProModern, Teoniki Rożynek (kompozytorka), Natalia Rubiś (sopranistka), Ewa Tracz (sopranistka), Dominik Wania (pianista), Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa (organistka), Hubert Zemler (perkusista).

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Martyna Pastuszka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Ostatni niemiecki jeniec

W czasie drugiej wojny w obozach jenieckich w USA znalazły się setki tysięcy niemieckich żołnierzy. Wielu z nich podjęło próby ucieczki. Ostatni ze zbiegów, urodzony w Świdnicy Georg Gaertner, ujawnił się po 40 latach.

Andrzej Fedorowicz
12.01.2021
Reklama