Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Młodzi do dorosłych: żarty się skończyły! Nadchodzi zielona fala

Młodzi już pokazali, co potrafią, organizując pierwszy globalny strajk dla klimatu 15 marca. Młodzi już pokazali, co potrafią, organizując pierwszy globalny strajk dla klimatu 15 marca. Forum
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Szczyt Młodych w Nowym Jorku, szczyt sekretarza generalnego ONZ – to tylko kilka przykładów pokazujących, że zaczynamy nadawać właściwą rangę najważniejszym wyzwaniom przyszłości. Czyli katastrofie klimatycznej.

„Protest tysięcy miast”, czyli strajk dla klimatu organizowany przez młodzież na całym świecie, Szczyt Młodych w Nowym Jorku 21 września, który poprzedzi szczyt sekretarza generalnego ONZ zaplanowany na 23 września – to tylko kilka przykładów pokazujących, że najprawdopodobniej doświadczamy przełomu w społecznej świadomości i zaczynamy nadawać właściwą rangę najważniejszym wyzwaniom przyszłości. Należy do nich niewątpliwie nasilający się kryzys klimatyczny.

Efekt Grety Thunberg

Młodzi już pokazali, co potrafią, organizując pierwszy globalny strajk dla klimatu 15 marca. Wówczas na ulice miast na całym świecie wyszło 1,4 mln uczestników. W Polsce w akcji udział wzięła młodzież z około stu miast, nie tylko dużych metropolii, ale także mniejszych ośrodków, jak Ostróda czy Zamość.

Wszystko zaczęło się kilka miesięcy wcześniej, w sierpniu ubiegłego roku, od samotnego strajku 15-letniej wówczas Szwedki Grety Thunberg. Nikt nie przypuszczał, że dziewczyna siedząca przed parlamentem z plakatem „strajk szkolny dla klimatu” w ciągu kilku tygodni stanie się ikoną nowego ruchu, a media będą mówić o „efekcie Grety Thunberg”.

Nastolatka zdążyła już spotkać się z papieżem, występowała w wielu parlamentach, przekonując dorosłych, że kryzys klimatyczny to sprawa dosłownie śmiertelnie poważna, podczas Światowego Forum Ekonomicznego łajała możnych tego świata za bezczynność, występowała w Katowicach podczas

  • globalne ocieplenie
  • Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
  • smog
  • susza
  • zmiany klimatyczne
  • Reklama