Rynek

Sponsor Ryanair

CEO Ryanaira chce rozbudowy Modlina i jest gotów na to wyłożyć

Lucas Davies / Unsplash
Irlandzka linia chętnie pożyczy pieniądze na rozbudowę lotniska w Modlinie. Ale oczywiście ma w tym swój interes.

Ten serial liczy już wiele odcinków, ale potrwa przynajmniej do wyborów samorządowych. Z powodu konfliktu udziałowców rozbudowa portu w podwarszawskim Modlinie, który jest już bardzo zapchany, wciąż nie może się rozpocząć. PPL, zarządzający lotniskiem Chopina, nie zgadza się na zaciągnięcie kredytu bez zmiany zasad współpracy z Ryanairem. Mówiąc wprost, bez wprowadzenia podwyżek dla Irlandczyków, którzy dzisiaj za jednego pasażera płacą 5 zł. W tle jest rząd, forsujący budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i na Modlin patrzący dość podejrzliwie.

Czytaj także: Ryanair karze strajkujących Irlandczyków i przenosi samoloty do Polski

Modlin – jedyna szansa Ryanaira na okołowarszawski rynek

W najnowszym odcinku tej telenoweli Ryanair przystąpił do akcji przy okazji prezentacji następnego, letniego rozkładu lotów. Ryanair na każdym kroku podkreśla, jak mu się w Modlinie podoba i ile to nowych połączeń by uruchomił, gdyby tylko port wreszcie się rozbudował. Oczywiście Ryanair ma w Modlinie warunki iście cieplarniane, a do tego jest praktycznie monopolistą, więc czuje się bardzo pewnie. Tak pewnie, że nawet oferuje władzom portu kredyt na rozbudowę.

Czytaj także: Tanie loty i Ryanair, czyli biznesowy model wyzysku pracowników

To zagranie raczej propagandowe, bo na taką pożyczkę z pewnością nie zgodzi się PPL. Jednak Ryanair w ten sposób przypomina, jak to źle jest traktowany przez tego udziałowca i donosi na niego do Komisji Europejskiej. Dlaczego Ryanairowi aż tak zależy na Modlinie? Oczywiście chodzi o dostęp do lukratywnego, warszawskiego rynku lotniczego. Na lotnisko Chopina Ryanair jest obrażony, ale jeszcze bardziej obawia się perspektywy CPK. Szef linii Michael O’Leary ostro skrytykował ten projekt. W planowanym megaporcie miejsca dla linii niskokosztowych nie będzie, a z Radomia Ryanair latać nie chce. Modlin to dla niego jedyna możliwość rozwoju w okolicach Warszawy.

Modlin bez perspektyw

Jednak z tego samego względu Modlin nie ma co liczyć na przyjaciół w obecnym rządzie. Przyszły CPK nie może mieć, według planów PiS, żadnej konkurencji w okolicy, a tanie linie niech korzystają z odległego i bardzo nieatrakcyjnego dla warszawskich pasażerów Radomia, którego przebudowa zaraz ruszy. Do czasu otwarcia CPK Modlin ma co prawda w rządowych planach funkcjonować, ale potem najlepiej, gdyby zniknął. Choćby dlatego, że duży Modlin to bardziej zapchana przestrzeń powietrzna wokół CPK. A przecież ten port ma odprawiać dziesiątki milionów pasażerów rocznie i nic nie może mu przeszkadzać ani z nim rywalizować.

Czytaj także: Radom kontra Modlin: bitwa na lotniska

Pasażerowie skazani na CPK albo Radom

W tym serialu lotniskowym oczywiście w ogóle nie bierze się pod uwagę zdania warszawskich pasażerów. Mają oni mieć w przyszłości do wyboru tylko Centralny Port Komunikacyjny albo Radom, bo przecież lotnisko Chopina zostanie zamknięte (nie wierzmy obecnym przedwyborczym obietnicom PiS o „potrzebach dodatkowych analiz”), a Modlin – nawet jeśli w tej wizji przetrwa – pozostanie małym portem bez znaczenia. I tego właśnie panicznie boi się Ryanair. W najtrudniejszej sytuacji są dziś władze Modlina. Bo z jednej strony mają niechętny rząd i wrogo nastawiony PPL, a z drugiej linię, od której są całkowicie uzależnione. Jedni rozbudowy nie chcą, inni chętnie ją nawet sfinansują, ale w ten sposób jeszcze tylko umocnią swoją pozycję i to na długie lata, gwarantując sobie bardzo niskie opłaty. „Wzięty w kleszcze” - taki tytuł mógłby nosić najnowszy odcinek.

Dowiedz się więcej: Ryanair strajkuje. Co należy się pasażerom?

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Marcel Andino Velez o trudnej sztuce opieki nad niesamodzielnymi rodzicami

Marcel Andino Velez, założyciel opiekuńczej organizacji Młodszy Brat, o tym, dlaczego dom rodzinny jest ważny dla rodziców w jesieni życia i co należy wiedzieć, decydując się na opiekę nad nimi w domu.

Teresa Olszak
25.01.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną