Rynek

Po co Hyundai montuje panele na dachu swoich aut?

Sonata Sonata Hyundai Motors / mat. pr.
Koreański koncern motoryzacyjny jesienią ubiegłego roku ujawnił, że zamierza montować w samochodach panele słoneczne. Pierwsze takie auto jest już dostępne.

Ponoć motoryzacją rządzą dziś trzy trendy: niewiarygodna popularność SUV-ów różnej wielkości, stosowanie coraz bardziej kreatywnych nowych technologii, w tym rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy, i plany masowego przejścia na napęd elektryczny. Za pierwsze dwa odpowiadają klienci, którzy pokochali przerośnięte auta sportowo-użytkowe i chętnie jeżdżą „gadżetami na kołkach”. Trzeci to już sprawka konieczności. Producenci muszą postawić na prąd w obliczu katastrofy klimatycznej i coraz surowszych regulacji dotyczących choćby emisji CO2.

Hyundai chce się wyróżnić

W napędy elektryczne inwestują więc wszyscy – od największych, jak Volkswagen, Toyota czy Renault-Nissan, po firmy, które do tej pory były utożsamiane z paliwożernymi, potężnymi silnikami. Hybrydę ma Ferrari, a Porsche zbiera zamówienia na całkowicie elektryczny model. Hyundai szuka sposobów, żeby się wyróżnić.

W Korei jest już dostępny model Sonata w wersji hybrydowej. To pierwszy rzucony na rynek model tej marki, którego dach wyłożony jest panelami słonecznymi. Na razie klienci muszą poświęcić panoramiczny dach, ale Hyundai, zapowiadając technologię w zeszłym roku, przekonywał, że kolejna generacja paneli będzie wykorzystywała materiał półprzezroczysty, więc możliwe będzie wykorzystanie systemu również w dachach panoramicznych.

Czytaj także: Samochód elektryczny, czyli stuletnia nowość

Energia słoneczna w samochodach

Jak to działa? System ma głównie funkcję wspierającą dla głównego źródła napędu. Jego zadaniem jest zwiększenie zasięgu jazdy i zapobieganie rozładowaniu akumulatora. „Dachowe panele słoneczne codziennie ładujące baterie przez sześć godzin mogą zwiększyć zasięg jazdy o 1300 km rocznie” – czytamy w komunikacie Hyundai Motor.

Nie jest to więc efekt piorunujący, ale w dobie poszukiwania rozwiązań przyjaznych dla środowiska liczy się każdy kilometr. Tym bardziej że mowa o debiucie technologii w samochodzie produkowanym seryjnie, więc to ciągle wczesna faza poszukiwań. Hyundai w hybrydowej sonacie zastosował również technologię ASC, dzięki której czas zmiany biegów został skrócony o 30 proc. I w tym przypadku chodzi m.in. o zmniejszenie zużycia paliwa.

Hyundai nie jest oczywiście żadnym pionierem, bo sposobów na wykorzystanie energii słonecznej w samochodach poszukują też inni, wielu próbowało tego już wcześniej. Chodzi jednak o to, żeby gra była warta świeczki, czyli montowanie paneli w dachu musi się wiązać z określoną korzyścią energetyczną, a nie było tylko ekstrawaganckim pomysłem przyciągającym spojrzenie.

Prototypy korzystające z energii słonecznej przypominały zwykle pojazdy, które można wysłać w misję kosmiczną. Nie ma się co dziwić, gdyż zbudowanie właściwego, najwydajniejszego układu paneli zawsze było ważniejsze niż właściwości użytkowe pojazdu, a tym bardziej jego stylistyka. Nieco mniej kosmicznie wygląda samochód o nazwie Sion, opracowany przez monachijski start-up Sono Motors. Auto jest dosłownie pokryte panelami i na samej energii ze Słońca może pokonać maksymalnie 34 km. Niewiele, ale jest to jakiś początek.

SionSono Motors/mat. pr.Sion

Czytaj także: Czym będziemy jeździć w niedalekiej przyszłości

Panele słoneczne nie tylko na dachu

Próbują też giganci motoryzacyjni, jak choćby Toyota. W poprzednim miesiącu Japończycy zaczęli testować nowy system dachowych paneli słonecznych, który może zwiększyć zasięg hybrydowego modelu Prius nawet o 44,5 km dziennie. Portal The Verge przypomina, że już kilka lat temu Toyota oferowała panele słoneczne, którymi można było doładować np. nawigację w samochodzie. Nowe panele mają być cieńsze i znacznie wydajniejsze. Na zdjęciach testowego priusa pokrywają nie tylko dach, ale też przednią maskę i całą tylną szybę. Prius mocno stracił na walorach estetycznych.

Głos na temat efektywności wykorzystywania paneli słonecznych zabrał nawet guru elektrycznego transportu, czyli twórca Tesli Elon Musk. Quartz donosił swego czasu, że Musk sugerował wprawdzie wcześniej, że „słoneczne dachy” mogą być opcją dla tesli model 3, ale później wycofał się z pomysłu, twierdząc, że rzeczywista powierzchnia samochodu nie jest wystarczająco duża, a poza tym samochody często trzymane są w środku, pod jakimś zadaszeniem, więc nie korzystają w pełni z nasłonecznienia.

Skoro o doniesieniach medialnych mowa, to BBC również stawia pytanie o rachunek kosztów i potencjalne korzyści z takiego rozwiązania. Telewizja podaje także, że hybrydowa sonata z panelami będzie dostępna w Korei i Ameryce Północnej, ale o pozostałych regionach na razie nie ma informacji.

PriusToyota/mat. pr.Prius

Czytaj także: Narodowe e-auta

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Czy wiesz, skąd pochodzi to, co nosisz?

Firmy odzieżowe (i nie tylko) lubią zapewniać, że są społecznie odpowiedzialne. Pora im powiedzieć: sprawdzam. Zwłaszcza w czasach pandemii.

Jędrzej Dudkiewicz
28.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną