Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Inflacja, czyli kurs ponoszenia konsekwencji

Banknot dwudziestozłotowy z Lechem Kaczyńskim, element kampanii wizerunkowej prezesa NBP Adama Glapińskiego Banknot dwudziestozłotowy z Lechem Kaczyńskim, element kampanii wizerunkowej prezesa NBP Adama Glapińskiego mat.pr. / NBP
GUS potwierdził swoje szacunki sprzed dwóch tygodni – w październiku inflacja wyniosła 6,8 proc. Drożały wszystkie główne kategorie towarów i usług, choć najszybciej paliwa. To jeszcze nie koniec – w następnych miesiącach będzie drożej. Społeczne i polityczne koszty inflacji są już na tyle wysokie, że nad „tarczą inflacyjną” pracuje rząd.

Według najnowszej publikacji GUS żywność była przeciętnie o 5 proc. droższa niż przed rokiem, a używki – o 2 proc. Najszybciej rosły koszty transportu (+22,1 proc.), głównie za sprawą drożejących paliw, a także opłaty związane z użytkowaniem mieszkań (w tym dostarczanie wody, prądu, ciepła i gazu, +9 proc.). Nieco wolniej niż ceny towarów i usług pierwszej potrzeby rosły ceny przyjemności, których z przymusu odmawialiśmy sobie w okresie pandemicznych obostrzeń – o 7,5 proc. więcej niż przed rokiem trzeba było zapłacić w restauracjach i hotelach, o 5 proc. podrożała rekreacja i kultura.

Czytaj także: Szóstka (prawie siódemka) Glapińskiego. Inflacja najwyższa od 20 lat

Ekonomiści z miesiąca na miesiąc rewidują też w górę swoje prognozy dotyczące przyszłej inflacji. Jeszcze kilka tygodni temu mówiło się o szczycie inflacji na poziomie 7 proc., dziś już niektórzy prognozują ok. 8 proc. Dlaczego? Z początkiem roku wzrosną rachunki za prąd (prawdopodobnie Urząd Regulacji Energetyki zgodzi się na ok. 10 proc. podwyżki), w górę pójdzie akcyza za alkohol i papierosy, a wiele firm wykorzysta początek roku na rewizję cenników wywołaną rosnącymi kosztami, w tym wynagrodzeniami i obciążeniami podatkowo-składkowymi.

Co i kto odpowiada za wzrastającą inflację

To fakt, że spora część obecnego wzrostu cen wynika z czynników niezależnych od

  • inflacja
  • Reklama