Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Wakacje za... 9 euro. Dlaczego nasza kolej nie może być jak niemiecka?

Deutsche Bahn przygotowało specjalną wakacyjną ofertę: miesięczne bilety za 9 euro na wszystkie środki transportu. Deutsche Bahn przygotowało specjalną wakacyjną ofertę: miesięczne bilety za 9 euro na wszystkie środki transportu. Lisi Niesner / Forum
Po Austriakach i Niemcach także Hiszpanie widzą w tanim transporcie zbiorowym lekarstwo na kryzys, a Czesi zachęcają specjalnymi ofertami do wakacyjnych podróży. Dlaczego w Polsce o takich promocjach można tylko pomarzyć?

Sierpień to już ostatni miesiąc podróży może nie za jeden uśmiech, ale dokładnie za 9 euro po całych Niemczech. Dobra informacja: każdy może kupić sierpniowy bilet, nawet jeśli nie korzystał z lipcowego czy czerwcowego. Zła informacja: już wiadomo, że ta niezwykła oferta nie zostanie przedłużona, chociaż marzy o tym większość Niemców. Weto postawił minister finansów Christian Lindner. Stwierdził, że budżetu na taką permanentną promocję nie stać, skoro tylko przez trzy miesiące kosztowała ona 2,5 mld euro. Ale jej efekt był odczuwalny na wiele sposobów. Doprowadził oczywiście, zgodnie z oczekiwaniami, do ogromnego tłoku w niektórych składach (zwłaszcza w weekendy), jednak zmniejszył również nieco ruch na drogach, a do tego przyczynił się do spadku inflacji w czerwcu.

Czytaj także: Tory, po których nikt nie jeździ

Tańszy miesięczny na... wszystko

Bilet za 9 euro już wkrótce przejdzie do historii, ale nie znaczy to, że nic po nim nie pozostanie. Politycy wszystkich partii obiecują nową, stałą ofertę – może już nie tak tanią, ale też atrakcyjniejszą od dotychczasowych. Mowa jest np. o bilecie miesięcznym za 69 euro, ważnym w całym kraju jak ten za 9 euro, a nie tylko w jednej aglomeracji, jak było to dotąd standardem. Niektórzy proponują wprowadzenie biletu rocznego za 365 euro. Niemcy z pewnością zazdroszczą Austriakom, u których proste i przejrzyste oferty obowiązują już od zeszłego roku. Dokładnie 1095 euro kosztuje bilet ważny przez rok w całym transporcie zbiorowym Austrii – od komunikacji miejskiej przez pociągi regionalne po dalekobieżne. Każdy z regionów ma dodatkowo własną, tańszą ofertę, ważną tylko u siebie.

Reklama