Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Rok pięciu cięć. Stopy procentowe znów w dół – inflacja opanowana?

Stopa referencyjna utrzymuje się obecnie na poziomie 4,25 proc. Stopa referencyjna utrzymuje się obecnie na poziomie 4,25 proc. AndreyPopov / Smarterpix/PantherMedia
Stopy niższe aż o 1,5 pkt proc. – to tegoroczny bilans cięć Rady Polityki Pieniężnej. W przyszłym roku też jest szansa na obniżki, ale z pewnością dużo skromniejsze.

To już piąta i najprawdopodobniej ostatnia obniżka stóp procentowych w tym roku. Jeszcze przed majowym posiedzeniem Rady Polityki Pieniężnej stopa referencyjna wynosiła 5,75 proc., teraz jest na poziomie 4,25 proc. To spektakularne poluzowanie polityki pieniężnej, ale w pełni uzasadnione, skoro inflacja wydaje się – na razie – pod kontrolą. Już od lipca wskaźnik rocznej inflacji znajduje się w zakresie celu Narodowego Banku Polskiego (to przedział pomiędzy 1,5 a 3,5 proc.). Co więcej, ceny rosną od lata w tempie bardzo stabilnym – ok. 3 proc. Roczna inflacja, według tzw. szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statycznego, wyniosła w październiku 2,8 proc. To nawet nieco lepszy wynik niż ten prognozowany przez ekspertów. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych miesiącach miało stać się coś złego.

Inflacja pod kontrolą

Z ostatnich danych GUS wynika, że w październiku ceny wzrosły w Polsce zaledwie o 0,1 proc. w porównaniu z wrześniem. Na tym samym poziomie pozostał koszt zakupu artykułów żywnościowych (wreszcie tanieje masło i mleko, za to rośnie ryzyko podwyżek cen jaj), zdrożało natomiast – o 1 proc. – paliwo. W najbliższych miesiącach główna niepewność dotyczy cen prądu, bo w styczniu kończy się już ustawowe mrożenie stawek dla gospodarstw domowych. Rząd zapowiada, że dzięki spadkowi hurtowych cen prądu, koszt dla gospodarstw domowych nie powinien się znacząco zmienić (chociaż wzrośnie tzw. opłata mocowa, doliczana do rachunku). Jeśli rzeczywiście tak będzie, inflacja także w kolejnych miesiącach ma szansę pozostać w zakresie celu NBP.

Co to oznacza dla Rady Polityki Pieniężnej?

Reklama