Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Społeczeństwo

Michał chciał być eko i zabrać rodzinę do Krakowa pociągiem. Ale nie za ponad 1 tys. zł

PKP Intercity PKP Intercity MOs810 / Wikipedia
Po środowych podwyżkach cen biletów kolejowych Rafał rezygnuje z pendolino, zaś Michał w ogóle przesiada się do samochodu. A minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przekonuje Polaków, że gdyby nie rząd, podwyżka wyniosłaby 50, a nie 12 proc.

1058 zł – tyle za podróż z Warszawy do Krakowa i z powrotem dla czteroosobowej rodziny zapłaciłby Michał, gdyby zdecydował się na pociąg. Pierwotnie taki był plan – jednodniowy wypad do teatru, bez hoteli, żeby było taniej. Co prawda pendolino, bo tylko tak udałoby się zawinąć w ciągu jednego dnia, ale za to ze zniżkami – dla dzieci (37 proc. ulgi) i rodzinną (30 proc.).

Podróżowali tak nie raz. – Mam samochód, ale wolę jeździć koleją, bo jest dość szybko, wygodnie i nie trzeba kierować. Do tego bardziej ekologicznie, a to nie jest dla mnie bez znaczenia – mówi Michał.

Bilety na podróż chciał kupić w środę, z 30-dniowym wyprzedzeniem. Tego dnia PKP Intercity podniosło ceny biletów. Pendolino zdrożało najbardziej, ale Michał nie spodziewał się, że podróż do Krakowa i z powrotem dla czteroosobowej rodziny może być wyceniona na czterocyfrową kwotę. – To już nawet lot samolotem tego dnia w obie strony wyniósłby nas 688 zł. Samochodem, mamy hybrydową toyotę, zapłaciłbym mniej niż 400 zł. I właśnie tak pojedziemy (albo oddam bilety na spektakl), bo pociąg, najnormalniej w świecie, przestał być alternatywą.

Czytaj też: Opóźnienia, korki na torach, wagony na złomie. Taką mamy kolej po remontach

Koniec z pendolino

Takich osób jak Michał, które zrezygnują z komunikacji pociągiem na rzecz samochodów, będzie na pewno więcej. Prognozowaliśmy to w „Polityce” tuż przed aktualizacją cennika PKP. „W najgorszej sytuacji zostaną osoby, które nie mają możliwości podróży autem. Droższe bilety mogą przyczynić się do spadku liczby pasażerów, co w dłuższej perspektywie może stać się argumentem dla decydentów, który uzasadni cięcia oferty przewozowej” –

  • ceny
  • inflacja
  • kolej
  • PKP Intercity
  • Reklama