Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Barbara Wysocka

Tadeusz Późniak / Polityka
Za czułe, wrażliwe powiązanie gestu scenicznego z muzyką

Ur. w 1978 r. w Warszawie. Ukończyła Wydział Aktorski i Wydział Reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, a także klasę skrzypiec we Freiburgu. Aktorka Starego Teatru w Krakowie, w którym zagrała Agnieszkę w „Ósmym dniu tygodnia” Marka Hłaski w reż. Armina Petrasa, Aleksandrę Billewiczównę w „Trylogii” Sienkiewicza w reż. Jana Klaty oraz szereg interesujących ról w spektaklach Michała Zadary: Judytę w „Księdzu Marku” Słowackiego”, Arycję w „Fedrze” Racine’a, Kasandrę w „Odprawie posłów greckich” Kochanowskiego, Ifigenię w „Ifigenii nowej tragedii (według wersji Racine’a)”.

Gościnnie zagrała Antoninę Wielikanową w wyreżyserowanej przez Zadarę „Księdze Rodzaju 2” Iwana Wyrypajewa we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W macierzystym teatrze wyreżyserowała „Klątwę” Wyspiańskiego i „Pijaków” Bohomolca, we Wrocławskim Teatrze Współczesnym „Kaspara” Petera Handke’go, na zamówienie Instytutu Teatralnego zrealizowała „Operę dokumentalną o Okrągłym Stole” Tadeusza Wieleckiego, a w Operze Narodowej w Warszawie „Zagładę domu Usherów” Philipa Glassa.

***

Nominujący o Barbarze Wysockiej (w kategorii MUZYKA POWAŻNA):

Realizacją „Zagłady domu Usherów” Glassa przywróciła wiarę w świadomą i mądrą reżyserię operową. Udowodniła, że muzyka nie musi reżysera ograniczać, partytura nie jest dramaturgicznym więzieniem, a libretto może być wcale wdzięcznym materiałem do scenicznej obróbki. Nominacja za błyskotliwy debiut, za widzenie muzyki i słyszenie teatru.
Daniel Cichy

Za znakomitą inscenizację opery Philipa Glassa „Zagłada domu Usherów” w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – za zmysł inteligentnego opowiadania libretta oraz znakomite, wyczulone na muzykę ucho. Za stworzenie prawdziwej symbiozy obrazu, słowa i muzyki.
Jacek Hawryluk

Za czułe, wrażliwe powiązanie gestu scenicznego z muzyką. Za nadzieję, że w polskich teatrach muzycznych zaczną reżyserować osoby, które potrafią dostrzec specyfikę gatunku operowego i odczytać tekst na wszystkich płaszczyznach, przede wszystkim przez pryzmat partytury. Za skuteczną i fachową współpracę ze śpiewakami, za wyważenie proporcji między instrumentalną, wokalną i aktorską warstwą spektaklu.
Dorota Kozińska

***

Nominujący o Barbarze Wysockiej (w kategorii TEATR):

Aktorka i początkująca reżyserka, która w jednej i drugiej dziedzinie zaznacza niebanalną indywidualność.
Wojciech Majcherek

Na każdym z pól swojej działalności wyróżnia się niezwykłym profesjonalizmem, dbałością o detal, dyscypliną zarówno intelektualną, jak estetyczną. Swój teatr projektuje i z powodzeniem konstruuje z matematyczną wręcz precyzją.
Anna R. Burzyńska

Teatralny człowiek renesansu. Znakomita aktorka, doceniana reżyserka, która bywa też scenografką oraz autorką wideoprojekcji i opracowań muzycznych. Jej pojawienie się w jakimś przedsięwzięciu zapowiada zwykle niebanalne jakości i niepokorne myślenie.
Paweł Sztarbowski

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
O Polityce

Dzieje polskiej wsi. Zamów już dziś najnowszy Pomocnik Historyczny „Polityki”

Już 24 kwietnia trafi do sprzedaży najnowszy Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi”.

Redakcja
16.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną