Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Paszporty POLITYKI

Piotr Cieplak

Teatr: Piotr Cieplak

mat. pr.
Nagroda za konsekwentne opowiadanie w teatrze o solidarności, współczuciu, budowaniu przez człowieka własnej tożsamości.

Piotr Cieplak, reżyser teatralny i telewizyjny. Urodził się w 1960 r. w Częstochowie. Studiował w warszawskiej PWST, ukończył Wydział Wiedzy o Teatrze, a następnie Wydział Reżyserii krakowskiej PWST. Uczył się na przedstawieniach Jerzego Jarockiego, Andrzeja Wajdy i Teatru Ósmego Dnia. Debiutował w 1989 r. jednoaktówkami Fredry „Jestem zabójcą” i „Pierwsza lepsza” w Teatrze im. Horzycy w Toruniu (był to jego spektakl dyplomowy).

W 1991 r. zdobył nagrodę dla młodego reżysera na Festiwalu Klasyki Polskiej w Opolu za spektakl „Żołnierz królowej Madagaskaru”. Trzy lata później za spektakl „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka”, zrealizowany w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (1993), otrzymał Grand Prix Opolskich Konfrontacji Teatralnych oraz nagrodę dziennikarzy akredytowanych na tym festiwalu. Przedstawienie to zrealizował również w Teatrze Telewizji oraz w warszawskim Teatrze Dramatycznym (1994), gdzie pracował od 1995 r. jako reżyser. Przygotował tam również zrealizowane wcześniej dla Teatru TV „Wyprawy krzyżowe” według Mirona Białoszewskiego (1995) oraz „Ptaszka” Zielonopiórego Carla Gozziego (1996).

W warszawskiej PWST wyreżyserował „Historię Jakuba” według III części „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego (dyplom studentów Wydziału Aktorskiego, 1996). Wyreżyserował go ponownie w 2001 r. w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

W latach 1997–1998 był dyrektorem artystycznym warszawskiego Teatru Rozmaitości. Wystawił tam m.in. „Historię o Miłosiernej, czyli Testament psa” Suassuny (1997). Za spektakl ten otrzymał nagrodę przyznaną przez Jacka Sieradzkiego na I Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje 1998” w Katowicach oraz nagrodę na VIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Toruniu „Kontakt 1998”. „Testament psa” zaproszony został również na IX Międzynarodowy Festiwal Teatralny Divadelna Nitra na Słowacji.

W 1999 r. zrealizował w Teatrze Studio w Warszawie własny scenariusz „Taka ballada”, a potem „Kubusia P.” według Milne’a, uhonorowanego Feliksem za najlepszą reżyserię warszawskiego sezonu teatralnego. W Teatrem Powszechnym wystawił „Wesołe kumoszki z Windsoru” Szekspira (nagroda Złotego Yoricka na Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim za najlepsze przedstawienie szekspirowskie sezonu).

Paszport POLITYKI Piotr Cieplak otrzymał za konsekwentne opowiadanie w teatrze o solidarności, współczuciu, budowaniu przez człowieka własnej tożsamości.

Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną