festiwal filmowy w Wenecji
-
Kultura
Kino niezgody i ugody. Wenecja doceniła Holland, a Polański przepadł
Wygrał Lanthimos, Holland odebrała ważną nagrodę, pozakonkursowy Polański przepadł. Weneckie jury próbowało pogodzić ważne gesty i szukanie kinowych hitów. A aktorzy – strajk z promocją festiwalowych filmów.
12.09.2023 -
Kultura
Sukces Agnieszki Holland. „Zielona granica” z nagrodą specjalną jury w Wenecji
Przejmujący film Agnieszki Holland o losie uchodźców na granicy z Białorusią otrzymał na 80. Festiwalu Filmowym w Wenecji Nagrodę Specjalną Jury. Złotego Lwa zdobył film „Biedne istoty” Giorgosa Lanthimosa.
9.09.2023 -
Kultura
Holland i Szumowska powalczą o Złotego Lwa. Ich filmy polskiej władzy będą wadzić
Nie pamiętam, kiedy i czy w ogóle w przeszłości nasz kraj miał aż dwa tytuły w głównym konkursie w Wenecji. To wielki sukces Agnieszki Holland oraz Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, którzy podejmują gorące tematy, niekoniecznie mile widziane przez polską władzę.
26.07.2023 -
Kultura
Nie ma śladów autora. Nie dla pisarzy czerwone dywany
Dobrze by było, gdyby festiwale nauczyły się wreszcie honorować filmy jako dzieło kolektywu, zamiast kurczowo trzymać się archaicznych pozorów.
10.09.2021 -
Kultura
Wenecja daje nadzieję, że kino przetrwa pandemię
„Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta wyjeżdża z Wenecji bez nagród, za to z entuzjastycznymi recenzjami.
12.09.2020 -
Kultura
Roman Polański doceniony w Wenecji
Film „Oficer i szpieg” w reżyserii Romana Polańskiego został nagrodzony Srebrnym Lwem na festiwalu w Wenecji. Złotego Lwa otrzymał zaś „Joker” Todda Phillipsa.
7.09.2019 -
Kultura
Filmowa Wenecja odpłynęła
Krytycy przemilczeli „Wałęsę”, a jury przeoczyło kilka świetnych filmów. W Wenecji zakończył się 70 festiwal światowego kina.
10.09.2013 -
Archiwum Polityki
Upadek herosa
Z zapowiedzi wynikało, że polityka i tematyka społeczna nie znajdą się w centrum uwagi weneckiego festiwalu. Stało się odwrotnie. Nawet nagrodzony Złotym Lwem dramat o karierze amerykańskiego zapaśnika „The Wrestler” Darrena Aronofsky’ego zaliczyć można do nurtu kina zaangażowanego.
13.09.2008 -
Archiwum Polityki
Łóżkowe obsesje
Wenecja pokazała, że na fali spuścizny po Kieślowskim wciąż powstają filmy o przypadku i zbiegu okoliczności ("Hasards ou coincidences" Leloucha nazwano "Niebieskim" dla ubogich), ale nie oznacza to bynajmniej braku obrazów o szlachetnym zawodzie kowala własnego (i cudzego) losu (patrz: "Conte d´automne" Rohmera). Konsekwencje? Cóż, zdany na przypadek musi pogodzić się z rolą piórka na wietrze, podczas gdy ten, kto bierze bieg wydarzeń we własne ręce, musi zmagać się ze wszystkimi ograniczeniami, jakie nakłada życie. A jest ich niemało.
26.09.1998