Ta dyskusja nikogo nie ominie. Każde społeczeństwo musi zmierzyć się z dylematami związanymi z umieraniem – kiedy zrezygnować ze wspierania czynności życiowych, jak intensywnie zwalczać ból związany ze śmiertelną chorobą. Inną sprawą jest jednak budowanie biurokratycznego systemu, który oferuje ludziom śmierć jako niezawodne lekarstwo na wszelkie cierpienia.
Nie wierzę, że po śmierci czeka na nas lepszy świat. Nikt stamtąd nie wrócił i nie powiedział, jak tam jest. Ale na pewno w umieraniu każdy z nas potrzebuje wsparcia i troski – mówi Katarzyna Szubert, pielęgniarka, zajmująca się opieką nad nieuleczalnie chorymi.
Otarcie się o śmierć może pozostawić w umyśle trwałe dziedzictwo – a także być źródłem wiedzy o tym, jak funkcjonuje mózg w ekstremalnych warunkach
Lekarze boją się podejmować decyzje, prokuratorzy patrzą im na ręce, a politycy wzbudzają histerię. W Polsce nikt nie chce na poważnie podjąć tematu godnej śmierci. Rozmowa z Ewą Siedlecką.
Ze zgłębianiem tajemnicy kresu życia nie radzi sobie ani nauka, ani religie. Co wiemy?
Czy opróżnianie mieszkań – na zlecenie i za darmo – stanie się u nas zajęciem tak modnym jak na Zachodzie? I co się potem dzieje z rzeczami, których ludzie pozbywają się bez żalu?
Trzeba założyć czerwone majtki i polać grób białym rumem. Pogrzeb na wyspie Boba Marleya to mieszanka afro-jamajskich wierzeń, zwyczajów europejskich i praktyk chrześcijańskich. Poprzedza go set up, wesoła uliczna impreza.
Sprawa pochówku Piotra Woźniaka-Staraka przypomniała, że mamy problem z przepisami funeralnymi. Zmarłych chowa się na podstawie przepisów, które mają 60 lat i w zdecydowanej części stanowią kopię tych obowiązujących przed II wojną światową.
Możemy być z siebie dumni jako społeczność, że uczymy się mądrzej umierać.
Dlaczego w serialu śmierć stała się ulubionym punktem wyjścia. I dokąd idą serialowi bohaterowie po śmierci.