Kraj

Jaka kampania, takie hasła

Co o kandydatach na prezydenta mówią nam ich hasła wyborcze?

Facebook / Polityka
Samym hasłem nie wygrywa się wyborów, ale jest ważne, bo powinno być zwieńczeniem marki kandydata i może wzmocnić jego przekaz.

Wojciecha Cwalina, psycholog marketingu politycznego, profesor SWPS: – Hasło wyborcze powinno być esencją tego, co kandydat nam obiecuje. Powinno być spójne z jego osobowością, wizerunkiem i z jego programem. I wreszcie musi uwzględniać oczekiwania wyborców i dzielić z nimi bliskie im emocje.

Kandydat Grzegorz Braun przekonuje nas: Może(sz) zmienić wszystko! Kładzie akcent na zmianę, ale zmieniać wszystko, to chyba już za dużo? Z poetycką metaforą, podkreślając charakterystyczną dla PiS egzaltację, startuje Andrzej Duda: Przyszłość ma na imię Polska. W podobnym kierunku patrzy kandydat PSL Adam Jarubas i namawia: Wybierzmy przyszłość. – Prezydent oczywiście powinien mieć coś do powiedzenia na temat przyszłości, ale wyborcy bardziej skupiają się na teraźniejszości, bo mają do rozwiązania wiele spraw tu i teraz – mówi prof. Cwalina. Prezydent Bronisław Komorowski, nawiązując do sytuacji na wschodzie, dodał do swojego hasła sprzed pięciu lat (Zgoda buduje) element bezpieczeństwa: Wybierz zgodę i bezpieczeństwo.

Najbardziej wytrwały kandydat Korwin-Mikke, którego nie zrażają porażki, startuje tym razem ze sloganem Dumna bogata Polska. Kandydat narodowców Marian Kowalski przychodzi z przekazem: Silny człowiek na trudne czasy. Siła na pewno współgra z jego warunkami fizycznymi. Paweł Kukiz chyba wzorował się na haśle Baracka Obamy (Yes we can), startuje z hasłem: Potrafisz Polsko. – Różnica polega jednak na tym, że Obama wskazał „my” potrafimy, a Kukiz mówi o Polsce, czyli o wszystkich i o nikim – komentuje prof. Cwalina. Nie wiadomo też, do kogo swoje hasło kieruje Magdalena Ogórek: Polska od nowa, wiadomo tylko, że tym hasłem utrwala wypowiedzianą na początku kampanii myśl, która wprawiła w osłupienie wielu konstytucjonalistów, że „Trzeba w Polsce prawo napisać od nowa”.

Odpryski hasła prezydenta USA widać również w haśle kandydata Pawła Tanajno: Możesz, ale nie wiadomo: kto i co może. Jacek Wilk, kandydat Kongresu Nowej Prawicy, w swoim haśle: Poważnie o Polsce, odkrywa oczywistość, bo przecież prezydent o Polsce inaczej myśleć nie ma prawa. Janusz Palikot rozpoczynał tę kampanię ze sloganem: Aktywny Prezydent. Wszystko jest możliwe! Patrząc na jego polityczne decyzje, złośliwi dopisują: „nawet stracić prawie 30 posłów w Sejmie”. Na ostatniej prostej kampanii Palikot ogłosił: Zrobię z nimi porządek.

Z badań na sloganami przeprowadzonymi przez prof. Wojciecha Cwalinę wynika, że za jedno z najlepszych, silnie związanych z kandydatem, wyborcy uznali hasło Andrzeja Leppera z 2005 r.: „Człowiek z charakterem”: – Było dobre, bo odnosiło się do osoby, a nie do abstrakcyjnej idei. Nowe hasło Palikota też wskazuje na człowieka z charakterem, ale hasło to za mało, by uratować jego kampanię.

Polityka 17.2015 (3006) z dnia 21.04.2015; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 6
Oryginalny tytuł tekstu: "Jaka kampania, takie hasła"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Izrael kontra Iran. Wielka bitwa podrasowanych samolotów i rakiet. Który arsenał będzie lepszy?

Na Bliskim Wschodzie trwa pojedynek dwóch metod prowadzenia wojny na odległość: kampanii precyzyjnych ataków powietrznych i salw rakietowych pocisków balistycznych. Izrael ma dużo samolotów, ale Iran jeszcze więcej rakiet. Czyj arsenał zwycięży?

Marek Świerczyński, Polityka Insight
15.06.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną