Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Zakład Pascala w sprawie Gowina

Jarosław Gowin w Sejmie, 7 kwietnia 2020 r. Jarosław Gowin w Sejmie, 7 kwietnia 2020 r. Adam Chełstowski / Forum
Jeśli uratowanie wolnościowej demokracji jest istotne, to przełknięcie Gowina nie wydaje się dużą ceną, a raczej nadarzającą się niespodziewanie okazją.

Dzisiejsza polityka jest już podobno wyłącznie domeną emocji i nie mają w niej zastosowania zasady logiki. Niemniej można próbować. Opozycja przez ostatnie pięć lat zarzucała PiS-owi wszelkie możliwe przewiny wobec demokracji, konstytucji, praworządności, obywatelskich swobód, mediów itd. Podnosiła wyjątkową szkodliwość systemu zainstalowanego po 2015 r., prowadzącego do wyłączenia z grona demokratycznych państw Europy. Skoro tak, to chęć odsunięcia partii Kaczyńskiego od władzy jawi się w takim ujęciu poza wszystkim jako walka o uratowanie wolnościowego systemu. Zatem można przyjąć założenie, że odebranie PiS-owi władzy lub jej zasadnicze osłabienie jest priorytetowym celem dzisiejszej opozycji, choćby z czysto patriotycznych powodów.

Przeprowadźmy zatem następujące rozumowanie.

  1. Odsunięcie PiS od władzy lub znaczące osłabienie tej formacji (np. przez przejęcie Pałacu Prezydenckiego) jest celem opozycji, deklarowanym przez nią od dawna, więc chyba szczerym.
  2. Wybory prezydenckie w maju oznaczają bez żadnych wątpliwości zwycięstwo Andrzeja Dudy już w pierwszej turze i zacementowanie władzy Jarosława Kaczyńskiego co najmniej do 2023 r. Po maju, np. w sierpniu, Duda też może wygrać, ale pojawia się dla opozycji szansa na drugą turę i nową walkę. Dlatego Kaczyński z taką determinacją dąży teraz do wyborów.
  3. Wyłącznym sposobem na to, aby wybory w maju się nie odbyły, jest zagłosowanie przez Jarosława Gowina i kilku jego posłów za zmienioną przez Senat ustawą o wyborach korespondencyjnych, która wybory majowe uniemożliwi.
  4. Logiczny wniosek z tego rozumowania jest taki, że jedynym racjonalnym działaniem opozycji w takich warunkach jest dogadanie się z Jarosławem Gowinem.

Reklama