Kultura

Na ekranie. Kino światowe

HITY 2012: Na ekranie. Kino światowe

„Pewnego razu w Anatolii”, reż. Nuri Bilge Ceylan. „Pewnego razu w Anatolii”, reż. Nuri Bilge Ceylan. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty / materiały prasowe
W specjalnym świątecznym numerze Polityki zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Tym razem pora na filmy zagraniczne, które zawojowały kinowe ekrany w 2012 roku.
„Kochankowie z księżyca”, reż. Wes Anderson.Kino Świat/materiały prasowe „Kochankowie z księżyca”, reż. Wes Anderson.
Emmanuelle Riva w filmie Michaela Haneke „Miłość”.Festival de Cannes/materiały prasowe Emmanuelle Riva w filmie Michaela Haneke „Miłość”.

1. Pewnego razu w Anatolii, reż. Nuri Bilge Ceylan, prod. Turcja. Magnetyczna, na wpół baśniowa przypowieść kryminalna o gorącym temperamencie smutnych, nieszczęśliwych ludzi, zbrodniach popełnianych w afekcie i rodzinnych tajemnicach, które nigdy nie ujrzą światła dziennego. Mistrzowska reżyseria, rewelacyjny scenariusz, wspaniała gra całego zespołu, olśniewające plastycznie, zmysłowe zdjęcia, skrywające grozę jak u Lyncha.

2. Miłość, reż. Michael Haneke, prod. Austria-Francja. Pełen skupienia, kameralny dramat o pożegnaniu z życiem starego małżeństwa. O tym, czym jest poświęcenie, empatia, pamięć w obliczu cierpienia i śmierci.

3. Kochankowie z Księżyca, reż. Wes Anderson, prod. USA. Wystylizowana, błyskotliwa bajka, wywołująca śmiech, łzy, wzruszenie i głęboki podziw. Parodia „Romea i Julii” w czasach hipisowskiej rewolty, w stylu Felliniego. Oryginalne i piękne.

4. Wszystkie odloty Cheyenne’a, reż. Paolo Sorrentino, prod. Włochy. Zaskakujące, zwariowane połączenie kina drogi, moralitetu, groteski i musicalu o Holocauście. Sean Penn w życiowej formie.

5. Mistrz, reż. Paul Thomas Anderson, prod. USA. Analiza chorego związku kabotyńskiego lidera sekty i jego zwichrowanego psychicznie wyznawcy. Mocne, dosadne, znakomicie zagrane.

6. Wstyd, reż. Steve McQueen, prod. Wielka Brytania. Gorzka rozprawa o uzależnieniu od seksu. Michael Fassbender w roli nowojorskiego singla polującego na erotyczne okazje stworzył jedną z najbardziej dramatycznych ról w swojej karierze.

7. Wiedźma wojny, reż. Kim Nguyen, prod. Kanada. Wstrząsająca wizja etnicznych czystek we współczesnej Afryce w formie zwierzenia nastolatki zmuszonej do zamordowania rodziców. Zderzenie zbrodni ludobójstwa z poezją.

8. Koń turyński, reż. Bela Tarr, prod. Węgry. Minimum słów, maksimum obrazu. Opus magnum wielkiego europejskiego wizjonera. Nietzsche, Biblia i apokaliptyczna medytacja, jakiej na próżno szukać w historii kina.

9. Bestie z południowych krain, reż. Benh Zeitlin, prod. USA. Mały koniec świata widziany oczami sześcioletniej dziewczynki, której wyobraźnia pozwala przetrwać katastrofę. Niezwykły debiut zapowiadający narodziny nowego talentu kina autorskiego.

10. Raj. Miłość, reż. Ulrich Seidl, prod. Austria. Trudny do wytrzymania opis upokorzenia 50-letniej kobiety, szukającej seksualnej satysfakcji na kenijskiej plaży.

Polityka 51-52.2012 (2888) z dnia 19.12.2012; Wydarzenia kulturalne 2012; s. 115
Oryginalny tytuł tekstu: "Na ekranie. Kino światowe"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kraj

Brunatne Podhale: Fajne chopaki, ideologiczne i narodowościowe

„Mundury – co tam. Schludnie ubrani. Po Chochołowskiej chodzą? A gdzie mają chodzić? Co do tych Żydów, to raczej niepotrzebnie na nich krzyczą. On osobiście raczej by nie krzyczał. Ale Żydzi są przebiegli, mają pieniądze, rządzą na świecie. Tak było, jest i będzie”.

Przemysław Witkowski
24.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną