Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Punkty widzenia

Wystawy, które trzeba zobaczyć tej wiosny. Nasze kalendarium

Ewa Kuryluk, „W samochodzie” Ewa Kuryluk, „W samochodzie” serwis prasowy PGS Sopot
Dla Marca Chagalla sztuka jest stanem duszy, dla Cycerona – filozofią na życie, dla Ewy Kuryluk – unikatową odbitką jednostkowego losu. Oprócz doznań czysto estetycznych dzieła sztuki często skłaniają do głębszej refleksji, inicjują zmianę postrzegania. Tej wiosny, przemierzając muzea i galerie, celebrujemy tradycję i otwieramy się na nowe głosy w sztuce.

18 kwietnia – 15 września 2024 Kraków

„Złote runo – sztuka Gruzji” – Muzeum Narodowe

Legendy o Gruzji jako krainie zasobnej i urodzajnej od starożytności rozpalały wyobraźnię, czego przykładem jest historia o Argonautach, którzy wyruszyli tam na poszukiwanie złotego runa. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie to pierwsza w Polsce tak obszerna ekspozycja sztuki gruzińskiej. Na przekrojową prezentację skarbów z Kaukazu składają się dzieła liczące od kilku tysięcy lat do kilku dekad. W ramach wystawy zgromadzone zostały takie przykłady dziedzictwa kultury gruzińskiej, jak znaleziska archeologiczne, starożytne złoto Kolchidy, średniowieczne kodeksy, nowożytne pejzaże, malarstwo Pirosmaniego czy sztuka awangardowa XX wieku.

„Złote runo – sztuka Gruzji”. Zawieszka © Georgian National Museum, medalion © Musée du Louvre, Dist. RMN-Grand Palais / Thierry Ollivier, krzyż ©The Trustees of the British Museum. All rights reserved, Niko Pirosmani „Ucztowanie Mołokanów”, 1905 © National Agency for Cultural Heritage Preservation of Georgia (Niko Pirosmanashvili State Museum)„Złote runo – sztuka Gruzji”. Zawieszka © Georgian National Museum, medalion © Musée du Louvre, Dist. RMN-Grand Palais / Thierry Ollivier, krzyż ©The Trustees of the British Museum. All rights reserved, Niko Pirosmani „Ucztowanie Mołokanów”, 1905 © National Agency for Cultural Heritage Preservation of Georgia (Niko Pirosmanashvili State Museum)
Ewa Kuryluk, „Spotkanie na brzegu morza”serwis prasowy PGS SopotEwa Kuryluk, „Spotkanie na brzegu morza”

18 maja – 19 sierpnia 2024 Sopot

Ewa Kuryluk „Spotkanie na brzegu morza” – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Sopocka PGS rok 2024 mianowała rokiem artystek. Wkrótce w galerii otwarta zostanie indywidualna wystawa Ewy Kuryluk (ur. 1946), interdyscyplinarnej artystki działającej w obszarze malarstwa, grafiki, kolażu, instalacji, tkaniny oraz fotografii. Na wystawie zobaczymy m.in. wczesne prace Kuryluk, w większości w Polsce nigdy niepokazywane, oraz monumentalną i jedną z najsłynniejszych instalacji z tkaniny – „Teatr Miłości” z 1986 r. Ekspozycję uzupełni wybór autofotografii będących zapisem kolejnych etapów życia artystki, zdaniem której „sztuka powinna być unikatową odbitką jednostkowego losu: nie tyle tworzeniem, co utrwalaniem na czułej kliszy ziarnistości naskórka, gestu ręki, rytmu serca i własnego cienia w ostrym słońcu”.

Jerzy Bereś, „Bereś”. Cricoteka, KrakówMarek GardulskiJerzy Bereś, „Bereś”. Cricoteka, Kraków

21 marca – 8 grudnia 2024 Kraków

„Bereś” – Cricoteka

Jerzy Bereś (1930–2012) to rzeźbiarz i performer przez lata świadomie zajmujący pozycję outsidera, który nie wystawiał swoich dzieł na znak sprzeciwu wobec panujących w sztuce mód i tendencji.

Polityka 18/19.2024 (3462) z dnia 23.04.2024; Art Salon; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Punkty widzenia"

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama