Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Kultura

W rytmie migracji

Wratislavia Cantans w rytmie migracji. Twórcy przybędą wybitni

materiały prasowe
Festiwalowi Wratislavia Cantans w tym roku patronują migranci i ich podróże oraz – nieprzerwanie – Andrzej Markowski.

Tegoroczna edycja odbywa się w roku stulecia urodzin założyciela imprezy, wybitnego dyrygenta Andrzeja Markowskiego. Poświęcony mu będzie koncert z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego, w tym II Symfonią „Kopernikowską” (prawykonanie pół wieku temu prowadził Markowski), oraz prawykonaniem kompozycji Mikołaja Góreckiego „1944”, nawiązującej do udziału dyrygenta w powstaniu warszawskim. Zespoły Filharmonii Śląskiej poprowadzi jej szef Yaroslav Shemet, nominowany w ostatnim rozdaniu do Paszportów POLITYKI. Wystąpi też nasza laureatka z poprzedniego roku Anna Sułkowska-Migoń, która z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykona dzieła polskich twórców przybyłych ze Lwowa (m.in. Elżbieta Sikora i Wojciech Kilar). Głównym bowiem tematem tej Wratislavii są migracje.

Nawet Georg Friedrich Händel, jak się okazuje, był w swoim rodzinnym Halle potomkiem emigrantów (dziadek pochodził z Breslau, czyli Wrocławia). Jego muzyka pojawi się na inauguracji pod dyrekcją szefa artystycznego festiwalu Giovanniego Antoniniego z zespołem Il Giardino Armonico (oratorium „Il trionfo del Tempo e del Disinganno”) i na koncercie Collegium 1704 Václava Luksa („Izrael w Egipcie”, też przecież o migracji).

Podróży do Nowego Świata będą dotyczyć dwa koncerty: Pedra Memelsdorfa i jego zespołu Arlequin Philosophe (muzyka kolonizatorów z Kourou w Gujanie – historia tragicznie zakończona) oraz zespołu Música Temprana (z Peru, Boliwii i Argentyny). Podróży o wiele bliższych – koncert Wrocław Baroque Ensemble z utworami Mykoły Dyleckiego (XVII w.), który pochodził z Kijowa, ale działał też w Polsce. Ponadto recital muzyki francuskiej w wykonaniu wybitnego klawesynisty Jeana Rondeau oraz włoskiej i Bacha w interpretacji równie znakomitego mandolinisty Aviego Avitala, opera dziecięca Benjamina Brittena „Arka Noego”, a na zakończenie dziełami Antona Brucknera zainauguruje swą dyrekcję artystyczną NFM Christoph Eschenbach – w dzieciństwie emigrant z Breslau, dziś wraca do Wrocławia.

Polityka 23.2024 (3466) z dnia 28.05.2024; Kultura+; s. 98
Oryginalny tytuł tekstu: "W rytmie migracji"
Reklama