Film

Przerażające arcydzieło

Recenzja filmu: "Scena zbrodni", reż. Joshua Oppenheimer

Jedna z inscenizacji, które Openheimer wmontował pomiędzy sceny dokumentalne. Jedna z inscenizacji, które Openheimer wmontował pomiędzy sceny dokumentalne. Against Gravity / materiały prasowe
Surrealistyczna psychodrama rozegrana w orwellowskim świecie.

Pełnometrażowy dokument Joshuy Oppenheimera „Scena zbrodni” zdobył tydzień temu statuetkę BAFTA, wcześniej tytuł najlepszego dokumentu Europy oraz dziesiątki innych nagród. To jeden z najczęściej wyróżnianych filmów sezonu i jeśli za kilka dni zdobędzie Oscara, nie powinno to budzić zdziwienia. Reżyser oddaje głos członkom brygad śmierci, które w latach 1965–66 zajmowały się likwidowaniem przeciwników wojskowego reżimu w Indonezji. Pod pretekstem pozbycia się komunistów wymordowano wtedy ponad milion niewinnych osób. Sprawcy do dziś uchodzą za największych patriotów. Nie rozumieją swojej winy, nie wyrażają żadnej skruchy. W ich mniemaniu popełnione zbrodnie są wyłącznie powodem do chwały. Opływają w luksusy i marzą, by ktoś nakręcił o nich film. Oppenheimer przewrotnie spełnia ich marzenie.

Film przypomina surrealistyczną psychodramę rozegraną w orwellowskim świecie, gdzie wszystkie znaczenia zostały odwrócone. Gangsterzy nazywają siebie wolnymi ludźmi. Rządząca junta to pospolici bandyci. Ludzie z ulicy udają rozbawienie, gdy każe się im odgrywać sceny zabijania ich bliskich. Patologiczni zabójcy, dumni z wyrządzonego zła, chcą się tym pochwalić przed kamerami. Odtwarzają popełniane zbrodnie, świetnie się przy tym bawiąc. Obraz odczłowieczonej psychiki bezwstydnie zadowolonych z siebie masowych morderców wydaje się tak abstrakcyjny, nierzeczywisty, że aż groteskowy. Brak empatii, bezmyślność, tragizm, poezja, banalność zła i wstrząsająca lekcja o barbarzyńskiej naturze człowieka spotykają się tu w nieprawdopodobnie mocnej konstelacji. Werner Herzog, współproducent filmu, uznał „Scenę zbrodni” za najbardziej surrealistyczny i przerażający obraz dokumentalny ostatniej dekady. Lepiej tego wyrazić nie można.

 

Scena zbrodni, reż. Joshua Oppenheimer, prod. Dania, Norwegia, Wielka Brytania, 115 min

Polityka 9.2014 (2947) z dnia 25.02.2014; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Przerażające arcydzieło"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Los bezpłodnych katolików: niech Bóg decyduje

Wierzą w Boga, dlatego nie decydują się na potępiane przez Kościół in vitro i inseminację. Niepłodni po katolicku.

Elżbieta Turlej
24.01.2013
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną