Recenzja książki: Adam Garbicz, Kino wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż piąta. 1974-1981

Odważne porządki
Porządki na filmowym podwórku

Długo oczekiwany piąty tom historii światowego kina wybitnego krakowskiego filmoznawcy Adama Garbicza przynosi analizę blisko 220 tytułów zrealizowanych w drugiej połowie lat 70. XX w. W barwnych omówieniach zarówno wymowy jak i politycznego kontekstu autor leksykonu odważnie porządkuje filmowe podwórko, często prowokując czytelnika. Pomija np. twórczość Monty Pythona. Faworyzuje za to filmy polskie i rosyjskie. Albo wyróżnia dzieła, które pomijane są w tego typu publikacjach. Przykładowo wybiera „Kwiat tysiąca i jednej nocy” zamiast kontrowersyjnego „Salo” Pasoliniego. Zachwyca się „Wrotami niebios”, odrzucając „Łowcę jeleni” Cimino. Komentarze zmuszają do ponownego przyjrzenia się niektórym arcydziełom, dowodząc, że historia kina może być żywa i ciekawa.

Adam Garbicz, Kino wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż piąta. 1974-1981, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009, s. 683 

 

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną