Paszporty POLITYKI

Artur Zagajewski

Muzyka poważna. Nominowany: Artur Zagajewski

Artur Zagajewski Artur Zagajewski Leszek Zych / Polityka
Utwory Artura Zagajewskiego grano na najważniejszych polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej.

Urodził się w 1978 r. w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki (2005 r.) oraz kompozycję (2008 r., doktorat w 2012 r.) w Akademii Muzycznej w Łodzi. Laureat m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” (wyróżnienie, 2006 r.), dwóch edycji konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie (wyróżnienie w 2006 r., nagroda główna w 2007 r.), 48. i 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (II nagroda, 2007 i 2009 r.), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009 r.) oraz konkursu „in-OUT-side” organizowanego w ramach Sound Screen Festival w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009 r.). W 2017 r. jego utwór „brut” otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo (nagranie z koncertu inauguracyjnego 57. Warszawskiej Jesieni w 2014 r. z udziałem Dominika Połońskiego i Arte dei Suonatori).

Utwory Artura Zagajewskiego grano na najważniejszych polskich festiwalach muzyki współczesnej, na Loop Festival w Brukseli, Internationaal Kamermuziekfestival w Schiermonnikoog w Holandii, 33. International Ankara Music Festival, Lodz Nacht w Stuttgarcie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie. Zajmuje się też badaniami nad muzyką rockową, prezentując je w formie wykładów i publikacji („Glissando”, „Operomania”). Prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI w.

Jest członkiem komisji programowej Warszawskiej Jesieni. Jacek Marczyński nominuje go za muzykę „do słuchania w różnych, także nietypowych miejscach”, a Adam Suprynowicz – za „indywidualną, surową estetykę oraz zaangażowanie społeczne w czasach muzycznego eskapizmu”.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Monika Pasiecznik („Odra”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Barbara Borowicz (klarnecistka), Rafał Kłoczko (dyrygent), Krystian Adam Krzeszowiak (tenor), Rafał Łuc (akordeonista), Szymon Nehring (pianista), Ewelina Nowicka (skrzypaczka, kompozytorka), Aleksandra Opała-Wójcik (mezzosopran), Tomasz J. Opałka (kompozytor), Martyna Pastuszka (skrzypaczka barokowa), Sebastian Perłowski (dyrygent), Kacper Szelążek (kontratenor), Janusz Wawrowski (skrzypek), zespoły: Erlendis Quartet, gen~.rate, Kompopolex, Spółdzielnia Muzyczna.

Polityka 49.2017 (3139) z dnia 05.12.2017; Paszporty Polityki 2017; s. 98
Oryginalny tytuł tekstu: "Artur Zagajewski"
Reklama

Czytaj także

Kraj

Szkoła bardzo szkodzi. Uczniom, demokracji, światu

Rozmowa z dr. Mikołajem Marcelą o fatalnych skutkach kultywowania XIX-wiecznej formuły szkoły, wychowywaniu do autorytaryzmu i o tym, jak można to zmienić.

Jacek Żakowski
18.09.2021
Reklama