Paszporty POLITYKI

Teatr 21

Nominacja w kategorii Teatr: Teatr 21

Justyna Sobczyk, Teatr 21 Justyna Sobczyk, Teatr 21 Leszek Zych / Polityka
Teatr 21 poddaje krytycznej analizie status prawny i społeczny osób z niepełnosprawnościami. Tworzy przy tym unikatową jakość artystyczną.
Polityka
Polityka
Polityka

Za konsekwentne robienie przedstawień uczących widza wrażliwości na to, co nieoczywiste” – napisał Michał Centkowski w nominacji dla Teatru 21, jedynego w Polsce teatru, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Które, jak z kolei zauważyła Monika Kwaśniewska-Mikuła, „w spektaklach, wychodząc od własnego doświadczenia, poddają krytycznej analizie status prawny i społeczny osób z niepełnosprawnościami w (polskim) społeczeństwie. Tworzą przy tym unikatową jakość artystyczną”.

Teatr 21 narodził się z warsztatów zorganizowanych w 2005 r. w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” w Warszawie. Ich uczestnicy oraz reżyserka i pedagożka teatru Justyna Sobczyk postanowili kontynuować pracę. Kolejne 15 lat przyniosło kilkanaście spektakli, o których w swojej nominacji Stanisław Godlewski pisze następująco: „inteligentne, dowcipne, bawiące się różnorodnymi konwencjami artystycznymi, a jednocześnie zabierające głos w sprawach najistotniejszych – zarówno politycznych, społecznych, jak i egzystencjalnych”. Do grona stałych współpracowników dołączyły dramaturżka Justyna Lipko-Konieczna i autorka ruchu scenicznego Justyna Wielgus, a kolejne spektakle powstają we współpracy z zapraszanymi artystami i instytucjami. Punktem wyjścia ubiegłorocznej „Rewolucji, której nie było”, zrealizowanej w koprodukcji z Biennale Warszawa i z udziałem muzyków z zespołu Pokusa, był sejmowy protest rodziców osób z niepełnosprawnościami. „Poruszający, precyzyjnie i dobitnie pokazujący problemy osób z niepełnosprawnościami, ale też dowcipny, energetyczny, odważny i przekraczający granice – również te, z których przeciętny widz nie zdawał sobie sprawy” – doceniła go w nominacji Joanna Targoń. Zdobył nagrodę na prestiżowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie.

Teatr 21 zajmuje się także edukacją i działalnością wydawniczą. Od 2020 r. prowadzi Centrum Sztuki Włączającej – społeczną instytucję kultury poświęconą twórczości artystów z niepełnosprawnościami i włączaniu w pole sztuki, kultury i nauki różnorodnych grup społecznych. Centrum Sztuki Włączającej i Teatr 21, do niedawna bezdomny, planują otworzyć swoją siedzibę na warszawskiej Pradze Północ.

***

Oni nominowali:

Michał Centkowski („Newsweek”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”, „Teatr”), Tomasz Domagała (blog Domagała Się Kultury), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Stanisław Godlewski („Pamiętnik Teatralny”, Dwutygodnik.com), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Jacek Sieradzki („Dialog”), Joanna Targoń („Gazeta Wyborcza”, „Didaskalia”), Jacek Wakar (PAP).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Sara Celler-Jezierska (aktorka), Oksana Czerkaszyna (aktorka), Magdalena Drab (aktorka, dramatopisarka, reżyserka), Grupa Artystyczna Teraz Poliż, Anna Gryszkówna (aktorka, reżyserka), Katarzyna Kalwat (reżyserka), Dorota Nawrot (scenografka), Aleksandr Prowaliński (reżyser światła, scenograf), Malina Prześluga (dramatopisarka, dramaturżka), Grzegorz Rdzak (kompozytor), Sonia Roszczuk (aktorka), Radosław Stępień (reżyser), Katarzyna Szyngiera (reżyserka, dramaturżka), Martyna Wawrzyniak (dramaturżka), Dawid Żakowski (aktor, reżyser, pedagog).

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Teatr 21"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Ostatni niemiecki jeniec

W czasie drugiej wojny w obozach jenieckich w USA znalazły się setki tysięcy niemieckich żołnierzy. Wielu z nich podjęło próby ucieczki. Ostatni ze zbiegów, urodzony w Świdnicy Georg Gaertner, ujawnił się po 40 latach.

Andrzej Fedorowicz
12.01.2021
Reklama