Paszporty POLITYKI

Krystian Lada

Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Krystian Lada

Krystian Lada Krystian Lada Leszek Zych / Polityka
Jest reżyserem, dramaturgiem i librecistą, zarówno w dziedzinie opery, jak sztuk performatywnych.
materiały prasowe
Polityka
Polityka

Nominowany po raz drugi, ponieważ od zeszłego roku odnotował kolejne sukcesy. Jeszcze w styczniu pokazał na krakowskim festiwalu Opera Rara zarówno głośną już instalację „Unknown, I live with you”, zrealizowaną wcześniej w Brukseli z muzyką Katarzyny Głowickiej, jak i premierę zapomnianej opery Gioachino Rossiniego „Sigismondo”. Gdy nadeszła pandemia, zniweczyła jego plany wystawienia „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego na festiwalu w Savonlinna – w zamian zrealizował interesującą „pandemiczną” wersję „Pieśni Roksany” w formie filmiku na YouTube. We wrześniu wystawił w wiedeńskiej Kammeroper „Bajazeta” Vivaldiego, przyjętego bardzo pozytywnie przez krytykę.

Urodził się w 1983 r. w Warszawie, studiował w Amsterdamie. Jest reżyserem, dramaturgiem i librecistą, zarówno w dziedzinie opery, jak sztuk performatywnych. Jako dramaturg współpracował m.in. z Ivo van Hove’em, Mariuszem Trelińskim, Tobiasem Kratzerem, Yuvalem Sharonem, a jako librecista z kompozytorami: Katarzyną Głowicką, Dariuszem Przybylskim i Annelies Van Parys.

W latach 2013–16 był szefem działu dramaturgii i promocji w brukselskiej operze La Monnaie/De Munt. W 2017 r. założył The Airport Society – stowarzyszenie wędrownych artystów, aktywistów i działaczy społecznych, inicjujących projekty w dziedzinie opery, technologii i aktualnych zjawisk społecznych. Był członkiem zespołu doradców Opera Europa, organizacji zrzeszającej europejskie teatry i festiwale operowe. Zainicjował i kierował forum United States of Opera dla twórców opery współczesnej w Amsterdamie, był pomysłodawcą i koordynatorem programu badawczo-rozwojowego dla artystów Fringe FUEL oraz sekcji „aktywizmu kreatywnego” w ramach Fringe Festival w Amsterdamie. Był również koordynatorem Europejskich Dni Opery w Holandii.

Jest laureatem Mortier Next Generation Award. Wyreżyserował dwa spektakle w Operze Wrocławskiej: „I Montecchi e i Capuletti” Vincenza Belliniego oraz superwidowisko „Nabucco” Giuseppe Verdiego.

Jacek Marczyński nominuje go za twórcze podjęcie gry z konwencją sztuki operowej w reżyserowanych spektaklach, za umiejętne wplecenie polskiej symboliki i tradycji kulturowej w „Sigismondzie” Rossiniego i za oryginalne wykorzystanie fragmentu „Króla Rogera” w działaniach artystycznych czasu pandemii.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Program II), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Program I), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Tymoteusz Bies (pianista), Robert Bondara (choreograf), Nina Fukuoka (kompozytorka), Hashtag Ensemble, Martyna Kosecka (kompozytorka), Ewa Leszczyńska (sopranistka i pianistka), Rafał Łuc (akordeonista), Szymon Mechliński (baryton), Szymon Nehring (pianista), Piotr Peszat (kompozytor), zespół wokalny ProModern, Teoniki Rożynek (kompozytorka), Natalia Rubiś (sopranistka), Ewa Tracz (sopranistka), Dominik Wania (pianista), Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa (organistka), Hubert Zemler (perkusista).

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Krystian Lada"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Ostatni niemiecki jeniec

W czasie drugiej wojny w obozach jenieckich w USA znalazły się setki tysięcy niemieckich żołnierzy. Wielu z nich podjęło próby ucieczki. Ostatni ze zbiegów, urodzony w Świdnicy Georg Gaertner, ujawnił się po 40 latach.

Andrzej Fedorowicz
12.01.2021
Reklama