Paszporty POLITYKI

1988 (Przemysław Jankowiak)

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: 1988 (Przemysław Jankowiak)

1988 (Przemysław Jankowiak) 1988 (Przemysław Jankowiak) Leszek Zych / Polityka
Tegoroczną nominację przyniosła mu epka „Ring the Alarm” oraz nagrana w duecie ze znanym z grupy Molesta raperem Włodim płyta „W/88”.
Polityka
Polityka

Ma zagwarantowane miejsce na czele alfabetycznego porządku w takim zestawieniu. I datę urodzenia wszytą w pseudonim artystyczny. Ale pochodzącego ze Szczecina producenta muzycznego 1988 znamy również pod prywatnym nazwiskiem Przemysław Jankowiak, a także z szyldu Etamski (Etam Etamski), pod którym nagrywał od połowy poprzedniej dekady. Już te pierwsze wydawnictwa świadczyły o tym, że jest doskonale osłuchany z tendencjami w muzyce elektronicznej XXI w., co łączy jednak ze sprawnością operowania formą hiphopową, także tą z klasycznego okresu lat 80. i 90. Sukcesy na szerszą skalę przyniosła mu dopiero współpraca z raperami, których potrzeby rozumie doskonale, może także dlatego, że i sam kiedyś próbował rapować. Uwagę krytyki ściągnęła jego współpraca z naszym zeszłorocznym nominowanym do Paszportu – Robertem Piernikowskim – w duecie Syny. Wspólnie opublikowali dwa albumy: „Orient” (2015) i „Sen” (2018). Pomiędzy nimi 1988 wydał dobrze przyjęty album solowy „Gruda”, koncertując również solo, ukryty tym razem nie tyle z tyłu, co raczej w oparach sztucznej mgły.

Tegoroczną nominację przyniosła mu epka „Ring the Alarm” oraz nagrana w duecie ze znanym z grupy Molesta raperem Włodim płyta „W/88”. Tę pierwszą, „buzującą energią”, nominujący w tej kategorii Jan Błaszczak chwalił jako „bardzo sugestywny, taneczny, choć zarazem przytłaczający materiał”. A nagraną z Włodim płytę Marcin Flint opisał jako „zjawiskową” od strony produkcji, przypominając, że warte uwagi było w tej karierze wszystko – od „Zabrudzonego garnituru” Etamskiego po Syny. „Pomógł Włodiemu przeinstalować klimat ursynowskich osiedli lat 90. we współczesność. Stara szkoła nigdy nie była tak nowa” – chwalił Jan Błaszczak.

Wokół klasy brzmienia nagrań 1988 panuje szeroka zgoda, jak w mało którym rejonie polskiej muzyki popularnej. Może dlatego Jankowiak stał się jednym z nielicznych producentów, którzy doczekali się nominacji do Paszportów (wcześniej m.in. Skalpel, Emade czy Smolik). W ten sposób całą szeroką i wielobarwną scenę hiphopową reprezentuje w naszym konkursie w tym roku pierwszorzędny bohater drugiego planu.

***

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, „Przekrój”, „Tygodnik Powszechny”), Tomasz Doksa (Red Bull Muzyka), Marcin Flint (Reślizg), Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński (Polskie Radio Dwójka, typują wspólnie), Rafał Księżyk (Dwutygodnik.com), Jacek Skolimowski („Newsweek”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Hirek Wrona (krytyk niezależny).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Coals, DJ Eprom, Szymon „Pimpon” Gąsiorek, Ewa Justka, Ralph Kaminski, Kasia Lins, Łona, Mata, Emil Miszk, Nagrobki, Antonina Nowacka, PRO8L3M, Quebonafide, Hania Rani, Rosalie, Stawrogin, Taco Hemingway, Dominik Wania.

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "1988 (Przemysław Jankowiak)"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Kobiety na froncie

Rozmowa ze Swiatłaną Aleksijewicz, autorką bestsellera „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”, o żołnierkach Armii Czerwonej

Paweł Sulik
15.06.2021
Reklama