Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Łona

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: Łona

Łona Łona Leszek Zych / Polityka
Utwory „Taxi” łączą to, co najlepsze u Adama Zielińskiego: świetny słuch, satyryczne zacięcie i fantastyczny zmysł obserwacji.
„Taxi”materiały prasowe „Taxi”
Patrtner kategorii:materiały prasowe Patrtner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Prywatnie Adam Zieliński, znany jednak pod pseudonimem Łona (od ang. Do you wanna talk about it – „Czy chcesz o tym porozmawiać”) w środowisku polskiego hip-hopu i reprezentujący jego szczecińską scenę. Na łonie rapu należy już do generacji całkiem zaawansowanej wiekowo (ur. w 1982 r.), ale do paszportowych nominacji nie miał szczęścia. Mimo że od 2001 r. publikuje wspólnie z producentem Webberem albumy wyróżniające się muzyczną lekkością, literacką finezją i poczuciem humoru. Celnie charakteryzował polski populizm (który „całe zło lokował w czasie przeszłym”), opisywał słabość rodaków do trybu przypuszczającego („Cały mój świat zamknięty w »gdyby«”) i brak głębszej refleksji nad światem („Nie pytaj, dokąd i skąd idziemy”). Przedstawiał się jako pasjonat prasy („Niech zniknie jeden kiosk i ruszam na Belweder!”) i pilny uczeń Kabaretu Starszych Panów, czasem otwarcie do niego nawiązujący („Do ciebie szłem, choć stopy krwawiły”). Bronił skomplikowanej lokalnej tożsamości („Właściciel w pośpiechu, uciekając nim nadejdzie koniec/ Zabrał wszystko, został Brockhaus i »Das Buch der deutschen Kolonien«”) i polskich znaków diakrytycznych („Badz czlowiekiem laskawym tak / I od czasu do czasu wcisnij prawy ALT”). Za to ostatnie Rada Języka Polskiego przyznała mu tytuł Młodego Ambasadora Polszczyzny.

Łona ma też drugie życie – jest wykształconym (i praktykującym) radcą prawnym, specjalizuje się w prawie autorskim. A jego kariera złapała drugi oddech dzięki zaproszeniu od poznańskiego festiwalu OFF Opera. Miał się zająć napisaniem muzycznej opowieści o taksówkarzach, a efektem końcowym warsztatowego przedsięwzięcia stała się po trzech latach płyta „Taxi”, nagrana z młodymi jazzmanami z zespołu Siema Ziemia, Andrzejem Koniecznym i Kacprem Krupą. Świeża muzycznie i pełna energii, a w warstwie lirycznej – tworząca swoiste literackie epitafium dla zagrożonej grupy zawodowej, pokazujące taksówkę jako konfesjonał, miejsce spotkania światów, ze swoim językiem, kulturą, obyczajowością. Te utwory łączą to, co najlepsze u Zielińskiego: świetny słuch, satyryczne zacięcie i fantastyczny zmysł obserwacji. Także tu Łona wniósł swoje mistrzowskie czucie języka i – jak to opisuje Marcin Flint – „w szybie taksówki odbiły się wszystkie nasze bolączki”.

***

Partnerem kategorii MUZYKA POPULARNA są Katowice – kandydat na Europejską Stolicę Kultury 2029

Pozostali nominowani w kategorii muzyka popularna: Furia, Hania Rani

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Asthma, Martyna Basta, Matylda Damięcka, Daria ze Śląska, Matylda Gerber (Sneaky Jesus), Piotr Kurek, Grzegorz Kwiatkowski (Trupa Trupa), Lor, Dominika Płonka, Marek Pospieszalski, Raphael Rogiński, Sarsa, Alicja Sobstyl, Svahy, Szczyl, Vito Bambino, Kuba Więcek, Hubert Zemler.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Łona"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Rynek

Siostrom tlen! Pielęgniarki mają dość. Dla niektórych wielka podwyżka okazała się obniżką

Nabite w butelkę przez poprzedni rząd PiS i Suwerennej Polski czują się nie tylko pielęgniarki, ale także dyrektorzy szpitali. System publicznej ochrony zdrowia wali się nie tylko z braku pieniędzy, ale także z braku odpowiedzialności i wyobraźni.

Joanna Solska
11.10.2024
Reklama