Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Hania Rani

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: Hania Rani

Hania Rani Hania Rani Leszek Zych / Polityka
Hania Rani poświęca dużo uwagi rozwojowi własnego stylu. Jak sama twierdzi, jedyną stałą w życiu jest zmiana.
„Ghosts”materiały prasowe „Ghosts”
Partner kategorii:materiały prasowe Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Jako pianistka i kompozytorka znalazła dla siebie całkiem dużą – sądząc po masowym odbiorze komponowanych przez nią utworów – niszę pomiędzy nurtami. Z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina trafiła na scenę muzyki rozrywkowej za pośrednictwem nagranych z wiolonczelistką Dobrawą Czocher coverów piosenek Grzegorza Ciechowskiego oraz na listy przebojów w duecie Tęskno. A stamtąd – znów razem z Czocher – do katalogu specjalizującej się w muzyce poważnej, prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon (album „Inner Symphonies”, 2021 r.). Solową karierę, rozpoczętą od albumu „Esja” (2019 r.) wydanego od razu w Wielkiej Brytanii przez tamtejszą Gondwana Records, też prowadzi w pewnym rozdarciu między inspiracjami minimalizmem, światem muzyki poważnej a rozrywką. Koncerty grywa to w filharmoniach, to w klubach kojarzonych z muzyką rockową. Albo np. przed kompleksem Les Invalides w sercu Paryża. Wszędzie przyjmowana z równym zainteresowaniem, co świadczy o tym, że jej muzyka, melodyjna, kameralna, przepełniona melancholią i liryzmem, jest bardzo uniwersalna.

Hania Rani to skrócona wersja nazwiska pianistki – Hanna Raniszewska – przydatna na światowych scenach, na których pojawia się częściej niż w Polsce. Urodzona w Gdańsku w 1990 r., mieszka dziś w Warszawie lub w Berlinie, a materiał na najnowszy album „Ghosts” pisała w Szwajcarii, w dawnym domu sanatoryjnym, który wyglądał – jak wspomniała w rozmowie z POLITYKĄ – „niczym żywcem wyjęty z książek Olgi Tokarczuk”. Dlatego ten cykl utworów instrumentalnych łączących pianino z elektroniką oraz formy instrumentalne z wokalnymi (śpiewanymi przez samą kompozytorkę) otwiera cytat z powieści „Bieguni” naszej noblistki. Ale źródeł literackich i inspiracji było tu więcej. Polce towarzyszy międzynarodowe grono współpracowników, wśród których znaleźli się m.in. Ólafur Arnalds i Patrick Watson. A ta piosenkowość jest pewnym novum w stosunku do tego, co już wiedzieliśmy o Hani Rani, nominując ją do Paszportu POLITYKI po raz pierwszy w 2019 r. Bo choć artystka przeżywa intensywny czas, z mnóstwem propozycji koncertowych i nagraniowych (w ostatnich miesiącach opublikowała także muzykę ilustracyjną do szwajcarskiego filmu „The Giacomettis”), poświęca dużo uwagi rozwojowi własnego stylu. Jak sama twierdzi, jedyną stałą w życiu jest zmiana – i trzeba przyznać, że tę zmianę stale w jej muzyce słychać.

***

Partnerem kategorii MUZYKA POPULARNA są Katowice – kandydat na Europejską Stolicę Kultury 2029

Pozostali nominowani w kategorii muzyka popularna: Furia, Łona

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Asthma, Martyna Basta, Matylda Damięcka, Daria ze Śląska, Matylda Gerber (Sneaky Jesus), Piotr Kurek, Grzegorz Kwiatkowski (Trupa Trupa), Lor, Dominika Płonka, Marek Pospieszalski, Raphael Rogiński, Sarsa, Alicja Sobstyl, Svahy, Szczyl, Vito Bambino, Kuba Więcek, Hubert Zemler.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 89
Oryginalny tytuł tekstu: "Hania Rani"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Rynek

Siostrom tlen! Pielęgniarki mają dość. Dla niektórych wielka podwyżka okazała się obniżką

Nabite w butelkę przez poprzedni rząd PiS i Suwerennej Polski czują się nie tylko pielęgniarki, ale także dyrektorzy szpitali. System publicznej ochrony zdrowia wali się nie tylko z braku pieniędzy, ale także z braku odpowiedzialności i wyobraźni.

Joanna Solska
11.10.2024
Reklama