Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Faraon–kapłani 0:1

Recenzja spektaklu: „Faraon”, reż. Adam Nalepa

Egipt na Wybrzeżu. W centrum – Ramzes XII (Cezary Rybiński). Egipt na Wybrzeżu. W centrum – Ramzes XII (Cezary Rybiński). Karolina Misztal / materiały prasowe
Walki stronnictw, przebiegli lobbiści i nieczyste zagrania stawiają „Faraona” obok „Gry o tron” czy „House of Cards”, a temperaturę spektaklu dodatkowo podnosi powrót tematu walki świeckiej i kościelnej koncepcji państwa do debaty publicznej.

Gdańskie przedstawienie nie ma w sobie spektakularności filmowej adaptacji Jerzego Kawalerowicza z 1965 r., z Jerzym Zelnikiem, dziś jednym z filarów pisowsko-kościelnej wizji kultury, wówczas zaś charyzmatycznym odtwórcą roli młodego władcy, który próbuje wyrwać bankrutujące państwo spod władzy kasty kapłańskiej. Na obstawionej rdzewiejącą blachą pustej scenie nudnawe obrazki z życia uczuciowo-romansowego młodego władcy sąsiadują ze scenami rodem z thrillera politycznego. Walki stronnictw, przebiegli lobbiści i nieczyste zagrania stawiają „Faraona” obok „Gry o tron” czy „House of Cards”, a temperaturę spektaklu dodatkowo podnosi powrót tematu walki świeckiej i kościelnej koncepcji państwa do debaty publicznej. Część kwestii kapłanów z epoki Ramzesa XII brzmi, jakby zostały wyjęte z aktualnych wypowiedzi hierarchów polskiego Kościoła. Niestety, główny bohater – polityk, który śmiało stanął po stronie wartości świeckich i rozdziału państwa od Kościoła – nie ma w dzisiejszej Polsce swojego realnego odpowiednika. Może koniec młodego Ramzesa działa odstraszająco? Adam Nalepa i dramaturg Jakub Roszkowski streszczają powieść Prusa, od siebie dodając akcenty – podkreślają np. podatność na perswazję ludowych mas czy opinii publicznej, tu uosobionej przez swoisty chór. Jakub Mróz w roli zbuntowanego władcy reformatora jest przekonujący. Gratuluję twórcom także oryginalnego pomysłu na pokazanie zaćmienia słońca, naprawdę robi wrażenie...

Bolesław Prus, Faraon, reż. Adam Nalepa, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Polityka 36.2015 (3025) z dnia 01.09.2015; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Faraon–kapłani 0:1"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną