Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Wystawy

Tajemnicze potrzeby

Recenzja wystawy: Magdalena Abakanowicz, "Abakanowicz"

Zachęcamy do zwiedzenia monumentalnej wystawy artystki, otwartej w 80 rocznicę jej urodzin (gratulujemy!!!)

Im bardziej sztuka jest przepojona energią, tym trwalszy pozostawia ślad w psychice oglądających”. „Sztuka powstaje z tajemniczych potrzeb. Dopiero później dorabia się do niej wytłumaczenie”. To dwie z rozlicznych refleksji naszej wybitnej rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz. I obie mogą nam pomóc w zwiedzaniu monumentalnej wystawy artystki, otwartej w 80 rocznicę jej urodzin (gratulujemy!!!).

Abakanowicz wystawia w Polsce rzadko; w Krakowie mamy okazję obejrzeć w skondensowaniu jej niemal całą drogę artystyczną. Od jednego z abakanów – rzeźb z tkanin wykonywanych w latach 60., które przyniosły jej międzynarodowe uznanie, przez prace z cyklu „Plecy”, „Embriologia” czy „Twarze”. Wystawa skrótowo, ale wyraźnie pokazuje to, co w sztuce Abakanowicz najważniejsze i najbardziej oryginalne.

Nie tylko możemy przypomnieć sobie niektóre z najważniejszych w dorobku artystki prac, ale także odkryć, że dzięki oddaleniu od artystycznych mód i trendów zachowują one nieprzemijającą, uniwersalistyczną jakość.

Abakanowicz, Muzeum Narodowe w Krakowie, wystawa czynna do 29 sierpnia

 

Polityka 25.2010 (2761) z dnia 19.06.2010; Kultura; s. 46
Oryginalny tytuł tekstu: "Tajemnicze potrzeby"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

13 najlepszych polskich książek roku według „Polityki”. Fikcja pozwala widzieć ostrzej

Autorskie podsumowanie 2025 r. w polskiej literaturze.

Justyna Sobolewska
16.12.2025
Reklama