Bezpieczne południe. I nowoczesne
Pod koniec października 2009 roku Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach podpisała umowę na dofinansowanie projektu „Bezpieczne Południe – rozbudowa systemu ratownictwa drogowego na ciągach komunikacyjnych Polski południowej”. Wartość dofinansowania z UE wyniosła prawie 20 mln zł, natomiast całe przedsięwzięcie kosztowało ponad 24 mln zł. Projekt polegał na doposażeniu jednostek PSP w 20 specjalistycznych samochodów oraz sprzęt do ratownictwa drogowego i usuwania skutków wypadków drogowych.
Do województwa śląskiego, a dokładnie do Komendy Wojewódzkiej PSP, trafiły cztery nowe wozy. Podczas ich przekazania komendant wojewódzki PSP Marek Rączka mówił, że otrzymane pojazdy to jeszcze nie wszystko, czego potrzebuje jednostka. – W województwie śląskim będziemy starać się o kolejne środki – powiedział Rączka. Dodał, że w regionie powstanie autostrada A1 oraz droga ekspresowa S69, w związku z czym jego komenda będzie chciała wyposażyć jednostki wzdłuż tych tras w sprzęt ciężkiego ratownictwa drogowego.
Płynnie w Tarnowie
Dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Tarnów mógł zrealizować drogowy projekt, który pozwolił na bezkolizyjne przejęcie ruchu z autostrady A4. Inwestycja została przeprowadzona w północno-wschodniej części miasta i polegała na przebudowie skrzyżowania alei Jana Pawła II i ulicy Błonie w ciągu drogi krajowej nr 73.
Zostało zbudowane rondo o średnicy 55 metrów, dwupasmowa jezdnia o łącznej szerokości 9 metrów oraz odwodnienie. Ponadto przy rondzie powstały ciągi piesze i rowerowe oraz oświetlenie, a rondo zyskało odpowiednie oznakowanie (m.in. znaki drogowe poziome i pionowe, a także oznakowanie azyli dla pieszych). Znacznie poprawiło to bezpieczeństwo uczestników ruchu. Koszt całego zadania wyniósł prawie 4,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków POIiŚ sięgnęło prawie 3,5 mln zł. – Nie bylibyśmy w stanie udźwignąć inwestycji bez wsparcia z zewnątrz – mówił po otwarciu ronda Krzysztof Madej, dyrektor Centrum Rozwoju Miasta. Budowa ronda była elementem większego projektu obejmującego wykonanie połączenia miasta z autostradą A4.
Szczecin dba o bezpieczeństwo pieszych
W Szczecinie z projektu współfinansowanego z unijnych funduszy korzystają piesi. W ciągu ulicy Gdańskiej, na miejskim odcinku drogi krajowej nr 10, nakładem ponad 12 mln zł wybudowano dwie kładki dla pieszych. Dofinansowanie projektu z POIiŚ wyniosło w tym przypadku prawie 9 mln zł. Kładki posiadają przeciwpoślizgową nawierzchnię, a piesi i rowerzyści mogą czuć się bezpiecznie dzięki zamontowanym balustradom o wysokości 1,2 metra. Przy obiektach powstało siedem wind, które gwarantują pełną dostępność kładek dla osób niepełnosprawnych. Obie kładki służą mieszkańcom Szczecina od czerwca tego roku.
– Po kilku miesiącach eksploatacji kładek widać, że się sprawdziły. Środki unijne przekazane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostały spożytkowane na ważną i potrzebną dla Szczecina inwestycję. Poprawiło się nie tylko bezpieczeństwo, ale także płynność ruchu – mówi Bogdan Jaroszewicz, zastępca prezydenta Szczecina. – Miasto od lat z powodzeniem wydaje środki z Unii Europejskiej na poprawę infrastruktury drogowej– dodaje.
Pancernik w podróży
Od 2011 roku Instytut Transportu Samochodowego realizuje przy wsparciu środków unijnych kampanię „Klub Pancernika Klika w Fotelikach”. Projekt jest ogólnopolską kampanią społeczną promującą stosowanie pasów i fotelików bezpieczeństwa dla dzieci podczas podróżowania samochodem. – Podczas miesięcy wakacyjnych konwencjonalnym działaniom promocyjnym towarzyszyła ogólnopolska akcja patroli policyjnych kontrolujących prawidłowe przewożenie dzieci w fotelikach . W nagrodę za poprawnie zainstalowany fotelik oraz prawidłowo przypięte w nim dziecko można było otrzymać maskotkę pancernika – wyjaśnia Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.
Kampania jest prowadzona we współpracy ze szkołami, przedszkolami, policją i władzami lokalnymi. Zmienia świadomość rodziców, wyrabia bezpieczne nawyki u maluchów. Cała akcja kosztowała 5 mln zł. Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dołożyła do projektu ponad 4 mln zł. – Tegoroczna edycja kampanii społecznej „Klub Pancernika Klika w Fotelikach” jest piątą z kolei, ale drugą, na którą udało się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej – mówi Maria Dąbrowska-Lorenc. Dodaje, że badania zlecone przez ITS po kampanii w 2011 roku pokazują, że jest ona pozytywnie postrzegana i akceptowana oraz dobrze realizuje swoje cele informacyjne i perswazyjne.
Jarosław Pasek,
dyrektor Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Podwyższenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego musi być priorytetem zarządców dróg. Lepszy standard i komfort podróżowania powinien przyczynić się do zmniejszenia poziomu zagrożenia na drogach, z którym mamy na co dzień do czynienia. W poprawie tej sytuacji dużą rolę odgrywają środki unijne, dzięki którym możemy zmniejszyć skalę występujących zagrożeń oraz obniżyć liczbę zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Na realizację powyższych celów na lata 2007-2013 Polska otrzymała z Unii Europejskiej 100 mln euro, co umożliwiło wprowadzenie w życie wielu ważnych i potrzebnych projektów. Pieniądze te zostały zainwestowane w poprawę i rozwój infrastruktury techniczno-informatycznej, infrastruktury drogowej, zakup specjalistycznego sprzętu oraz kampanie medialne mające wykształcić prawidłowe postawy wszystkich uczestników ruchu drogowego.