Rynek

Biznes napędzany designem

mat. pr.
Pod koniec października w salonie Audi City Warszawa odbyła się druga edycja spotkania eksperckiego i panelu dyskusyjnego Audi Design Lab. Uczestnicy wydarzenia, reprezentujący różne dziedziny designu próbowali dociec czym jest dzisiaj design, jakie ma znaczenie w świecie biznesu, ale nie tylko i wreszcie poszukiwali wspólnie odpowiedzi na pytanie czy „design” to wartość gospodarcza czy sztuka.

To interdyscyplinarne przedsięwzięcie stanowi forum wymiany poglądów i prezentacji najnowszych trendów w dziedzinie designu, a ten jest bezsprzecznie wpisany w DNA marki Audi. Hasło „Przewaga dzięki technice” było motywem przewodnim wielu wypowiedzi eksperckich, a poruszana tematyka obejmowała tak zróżnicowane obszary jak design thinking w biznesie, biodesign, projektowanie miast, a także wizjonerstwo i strategiczne podejście do designu.

Różne punkty widzenia reprezentowali biorący udział w spotkaniu m.in. praktyk branży wysokich technologii Paula Wąsowska, architekt i wizjoner designu Beata Blanckenstein, architekt krajobrazu Maciej Walczak, architekt i projektant wnętrz Marek Lorens, redaktorka magazynu “Miasta” Martyna Obarska, ekspert strategii designu Magdalena Lubińska oraz Prezes Izby Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas.

Paula Wąsowska, która połowę życia zawodowego spędziła w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej, gdzie pracowała m.in. z twórcami design thinking (przyp. red. twórcy firmy IDEO i d.school na Uniwersytecie Stanforda), w swoim otwierającym spotkanie power speech pt. „Design thinking w biznesie – sposobem na skuteczne konkurowanie w gospodarce XXI wieku" nakreśliła perspektywę odbiorcy produktów i usług w procesie poznawczym kompetencji wzornictwa dla biznesu oraz wskazała jak wiele design ma wspólnego ze strategią organizacji w kontekście ogromnego wpływu projektantów na całość strefy biznesowej.

„Jako strateg stałam się projektantem biznesowym.” – podkreślała Wąsowska – „Myślenie jak projektanci to jeden z kierunków najbardziej pożądanych w biznesie, który daje najbardziej spodziewane rezultaty, które najlepiej się monetyzuje.” To produkty, usługi i modele biznesowe, które klienci chcą kupować, a nie te „obok rynku”. Design zdefiniowała jako „ogół działań twórczych mających na celu tworzenie wartości dodanej z perspektywy odbiorcy, klienta.”

mat. pr.Audi Design Lab

Beata Blanckenstein, rozpoczynając swoje wystąpienie zacytowała prof. Bolesława Kardaszewskiego, którego budynek Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi stał się w latach siedemdziesiątych przełomem w architekturze. „Prawdziwy architekt nie ma być budowlanym rzemieślnikiem, nie kreuje tylko budynków i struktur architektonicznych, ale swoim działaniem wpływa na stosunki polityczno-społeczne w szerokim zakresie, jest architektem ukształtowania życia szerokich mas społeczeństwa, ergo musi być doskonałym psychologiem”. I wizjonerem – dodała Blanckenstein, dla której ten cytat jest wyrazem głębokiej prawdy architektonicznej.

Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas poświęciła swoje wystąpienie znaczeniu wzornictwa w gospodarce. W jej opinii firmy produkcyjne oczekują jasnej deklaracji od projektantów – co zrobią, w jakim czasie, czy będzie sukces. „Dzisiaj w Polsce firmy i zarządy nie rozumieją czy design jest wartością gospodarczą czy sztuką. Zdecydowana większość traktuje design jak sztukę.” – mówiła Gargas. Jeżeli innowacja jest siłą tworzenia nowych rozwiązań, to z pewnością wzornictwo jest innowacją. Dzisiaj na rynku polskim konsumenci są w stanie zapłacić więcej za dobrze zaprojektowany produkt. Jak zatem mówić do producentów? Pokazywać przykłady, co osiągnęliśmy - jakie efekty i zyski. Złe wzornictwo jest bowiem bardzo kosztowne.

Magdalena Lubińska, specjalizująca się w budowie strategii i rozwoju marek w oparciu o design, w wystąpieniu pt. „Biznes napędzany designem” opowiedziała o tym jakie miejsce myślenie projektowe i świat designu zajmuje w naszym kontekście kulturowym, biznesowo-społecznym i politycznym. Z jej perspektywy ludzie biznesu zrozumieli, że nie ma innej drogi, że w obliczu narastającej złożoności otoczenia i hiperkonkurencji, trzeba się wręcz stać projektantem, by dogłębnie rozumieć świat w sensie konsumentów i ich środowiska.

„Celem procesu design thinking jest doprowadzenie – na podstawie wiedzy o danym biznesie oraz jego uwarunkowaniach, a także otoczeniu i zmianie jakiej podlegamy jako całe systemy i kultury – do stworzenia unikalnej propozycji wartości, która wpisze się w potrzeby naszych użytkowników.” – podsumowała Lubińska.

Marek Lorens, architekt i projektant wnętrz, laureat Grand Prix w konkursie na nowe centrum Warszawy, pokazał na przykładach w jaki sposób zmienia się paradygmat jeśli chodzi o architekturę i myślenie o przestrzeni. Jego zdaniem, tworzenie od zera struktur, które odpowiadają nowoczesnym trendom i próbują za nimi podążyć, ma dać użytkownikom poczucie, że są we właściwym czasie i we właściwym miejscu. „Dla osób, którzy zajmują się projektowaniem (…) zeitgeist, czyli poczucie ducha czasu jest czymś wyjątkowym.” – podkreślał Lorens.

Wątek ten podjął i kontynuował gość specjalny spotkania – architekt i projektant samochodów Audi, Kamil Łabanowicz. W wystąpieniu pt. “Koncepty przyszłości: od posiadania do dostępu” mówił o tym jak portfolio Audi w przyszłości zostanie poszerzone o auta, które będą odpowiadały potrzebom użytkowników właśnie „w danym miejscu i w danym czasie”. Na dowód pokazał cztery koncepty, wypracowane w dziale designu, a nie marketingu w centrali firmy w Inglostadt, które odzwierciedlają scenariusze przyszłości wypracowane przez zespoły projektantów Audi. Koncepty te, zaprezentowane przez koncern w ciągu ostatnich 2 lat, stanowią wynik kompleksowych działań w zakresie odświeżenia gamy produktów Audi przy jednoczesnej koncentracji na zredefiniowaniu potrzeb klientów marki w przyszłości.

mat. pr.Audi Design Lab

Przykładem jednego z tych konceptów jest AI:ME, czyli samochód idealny na miejskie warunki, zaprojektowany przez Polaka, Bogusława Palucha. Ma on wszystkie cechy charakterystyczne dla Audi, ale ma również bardzo ciekawie zbudowaną kabinę. „Zaczęliśmy projektować samochód od środka na zewnątrz. Symulowaliśmy za pomocą różnych metod jak stworzyć przestrzeń wewnątrz auta. Doszliśmy do wniosku, że najwięcej miejsca potrzebujemy w okolicach ramion – tam gdzie jesteśmy najszersi. Pojawił się pomysł stworzenia kabiny, która będzie najszersza właśnie w tym punkcie.” – wyjaśniał Łabanowicz.

„Projektowanie formy takie jakie znamy dzisiaj – w wyniku którego powstają samochody atrakcyjne i mające świetne proporcje – zostanie rozszerzone o projektowanie emocji, doświadczeń i wrażeń.” – wyjaśniał Łabanowicz. Inicjatywę „aesthetic intelligence” stanowiącą syntezę technologii, designu oraz zrozumienia potrzeb klientów można ją zawrzeć w sformułowaniu: „projektowanie od środka na zewnątrz”. „Punktem wyjścia do nowego podejścia projektowego była odpowiedź na pytanie czym będzie jazda autonomiczna dla użytkowników samochodów Audi w przyszłości.” – podsumował Łabanowicz

W dyskusji poświęconej m.in. kwestiom etyki w designie, moderowanej przez dziennikarza RMF Classic Design Dariusza Stańczuka, wzięły udział: była redaktor naczelna serwisów lifestylowych Onet.pl Grażyna Olbrych, redaktor naczelna magazynu “Czas na wnętrze” Anna Grużewska oraz pełnomocnik dyrektora ds. rozwoju Zamku Królewskiego Monika Bończa-Tomaszewska.

Pomysłodawcą Audi Design Lab jest Beata Pawelczyk-Błasiak, dyrektor kreatywny agencji BKEV, która była producentem wykonawczym spotkania.

Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Jak rozpoznać depresję u dzieci?

Niedawno pisaliśmy o niewydolnym systemie pomocy dla najmłodszych, którzy coraz częściej zmagają się z problemami psychicznymi. Jak działać, gdy system nie działa? – pytamy Lucynę Kicińską z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, koordynatorkę telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.

Joanna Cieśla
09.04.2019
Reklama