Rynek

Komórkowcy, sieciuchy i inni

10 lat komórek w Polsce

Ani się obejrzeliśmy, jak w Polsce wybiło dziesięciolecie ery komórkowo-internetowej.

10 lat minęło oduruchomienia cyfrowych sieci telefonii komórkowej. 10 lat temu, wraz zpowstaniem portali Wirtualna Polska, a potem Onet, rozpoczęła sięgwałtowna ekspansja Internetu. Dziś analizując, jak Polacy korzystają znajnowszych technologii, możemy się wiele dowiedzieć o społeczeństwie,jego aspiracjach i problemach. To bardzo pouczający materiał.  Edwin Bendyk

Złośliwimawiają, że istnieją kłamstwa, duże kłamstwa i statystyki. Wystarczyspojrzeć, jakie miejsce wyznaczają naszemu krajowi analitycy z World Economic Forum,badający od kilku lat poziom potencjału modernizacyjnego ok. stuspołeczeństw z całego świata. W ostatniej edycji tego rankinguzajęliśmy 44 miejsce, awansując z pozycji 72 przyznanej Polsce rokwcześniej. Wówczas plasowaliśmy się m.in. za Sri Lanką, Marokiem,Namibią czy Salwadorem.

Nieco łaskawsze są dla Polski badania e-readiness, prowadzone wspólnie przez Economist Intelligence Unit i koncern IBM.Utrzymujemy w nich stabilną pozycję w środku peletonu. W edycjiz 2006 r. zajęliśmy 34 miejsce, spadając z pozycji 32, bo wyprzedziłynas Bermudy i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Czymożna jednak pogodzić się z werdyktem owych rankingów, skoro przeczy imcodzienna rzeczywistość? Wszak ciągną do Polski nieustannym strumieniemtechnologiczne inwestycje. We Wrocławiu i Krakowie powstają centraprogramistyczne i badawczo-rozwojowe największych globalnych firmzaawansowanych technologii, w Łodzi rozpoczął budowę fabrykiamerykański koncern komputerowy Dell. Kim w końcu jesteśmy? Czy bliżej nam do Trzeciego Świata, czy do Europy?

Polak doganiający

Zamiastodpowiedzi stwierdzenie faktu: gonimy resztę świata. A dokładniej,gonią Polacy, i to nie wszyscy, nie patrząc na opieszałość zacofanejgospodarki i jeszcze bardziej zacofanej administracji publicznej.Z najnowszych, nieopublikowanych jeszcze, badań zrealizowanych nazamówienie firmy Ericsson(obok Polski analizowano w nich także Stany Zjednoczone, Brazylię,Japonię, Chiny, Szwecję, Włochy, Francję, Wielką Brytanię, Portugalię,Niemcy), wynika, że 38 proc. Polaków korzysta z Internetu (w porównaniuze średnią dla badanej próbki wynoszącej 49 proc.), przy czym dwietrzecie z nich ma dostęp do szybkiego łącza. 52 proc. gospodarstwdomowych zaopatrzonych jest w komputery osobiste, co w porównaniu ześrednią 56 proc. jest bardzo dobrym wynikiem. 72 proc. Polaków matelefony komórkowe, a 65 proc. – telefony stacjonarne, prawie połowa mamieszkania wyposażone w odtwarzacze DVD podłączone do telewizorów. Tona pewno nie jest Trzeci Świat i nawet jeśli nie jesteśmy drugąJaponią, to jednak reprezentujemy przyzwoity poziom środkowoeuropejski.

Uważny socjolog nie zadowoli się takim stwierdzeniem i zacznie rozkładać wskaźniki statystyczne na czynniki pierwsze. Dr Dominik BatorskiInstytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiegoodpowiedzialny był, w ramach wielkich badań „Diagnoza społeczna”prowadzonych pod kierownictwem prof. Janusza Czapińskiego, za analizępostaw Polaków wobec technologii i potrafi zmusić zimne statystyki domówienia: – To prawda, że mamy duże nasycenie komputerami osobistymi.Ale jest to często sprzęt bardzo stary, a co najważniejsze, tylko mniejwięcej połowa z tych urządzeń podłączona jest do sieci. Najgorzejsytuacja wygląda na wsi.

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

„Motel Polska”, czyli perwersyjna propaganda PiS

O nie, „Motel Polska” to nie jest produkcja żenująca. Nie jest obciachem, popisem złego gustu i amatorszczyzny. To produkt jak najbardziej przemyślany, diablo przewrotny i wyrachowany.

Jan Hartman
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną