Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Europejskie tournée bolidu wyścigowego i ćwierć miliona przesyłek miesięcznie

Grupa Raben Grupa Raben mat. pr.
Dynamiczne zmiany są wpisane w branżę logistyczną – i to nie tylko za sprawą jej specyfiki, pojazdów będących w ciągłym ruchu i umożliwiających przepływ dóbr.

Dotyczy ona także inwestycji i rozwoju, które są konieczne, by sprostać rosnącej wymianie handlowej i potrzebom rynku, a przy tym zachować konkurencyjność. Grupa Raben ciągle podąża naprzód m.in. dzięki systematycznej rozbudowie połączeń międzynarodowych. Realizacja zleceń na tych liniach spełnia najwyższe standardy, a sam ładunek bywa czasem niestandardowy. Doskonałym przykładem takiego wyzwania transportowego jest przewóz bolidu Formuły Student przez sporą część Europy, którego Raben podjął się już po raz drugi.

Grupa Raben nieustannie umacnia się na pozycji jednego z czołowych graczy europejskiego sektora logistycznego, co umożliwia jej 165 oddziałów na terenie 15 krajów, 13 500 środków transportu i ponad 11 000 pracowników – People with drive. Jednak obraz ten nie jest bynajmniej statyczny: sieć połączeń między poszczególnymi lokalizacjami wciąż się zagęszcza, a na mapie wytyczane są kolejne trasy.

Raben oferuje już ponad 600 codziennych bezpośrednich połączeń międzynarodowych w Europiemat. pr.Raben oferuje już ponad 600 codziennych bezpośrednich połączeń międzynarodowych w Europie

Duży udział w tym procesie mają akwizycje – i na zupełnie nowych rynkach, i na dotychczasowych. Ich dopełnienie stanowią inwestycje w centra dystrybucyjne oraz otwieranie nowych linii międzynarodowych. To kolejne etapy wieloletniego i realizowanego na ogromną skalę przedsięwzięcia, jakim jest rozbudowa i reorganizacja europejskich połączeń. Projekt, zainicjowany w 2018 roku, w pierwszej kolejności dotyczył Niemiec, które pozostają najważniejszym rynkiem zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i dla samej Grupy Raben. Trzy lata później objął on dalsze dziewięć krajów: Bułgarię, Rumunię, Węgry, Czechy, Słowację, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Region ten systematycznie zyskuje na znaczeniu, a ostatnio wyprzedził nawet priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami. Pod koniec 2022 roku Raben realizował już blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych między wymienionymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, a tylko w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych linii w tej części Europy. Łącznie na kontynencie Raben oferuje już ponad 600 codziennych bezpośrednich połączeń międzynarodowych, co stanowi wzrost o ok. 10% w porównaniu z rokiem 2021. W tym okresie miesięczna liczba przesyłek wzrosła do 234 000.

Choć region Europy Środkowo-Wschodniej rośnie w siłę, Niemcy nadal mają szczególny status w wymianie handlowej Polski z zagranicą.

– Mimo pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć rok 2022 z niemal 10-procentowym wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym na kierunku Polska-Niemcy, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów – podkreśla Łukasz Lubański, Group Business Developement Director.

Grupa Raben nieustannie umacnia się na pozycji jednego z czołowych graczy europejskiego sektora logistycznegomat. pr.Grupa Raben nieustannie umacnia się na pozycji jednego z czołowych graczy europejskiego sektora logistycznego

Transporty do Niemiec realizowane są z Legnicy, Gądek pod Poznaniem, podwarszawskiej Chlebni, Szczecina i Gliwic – po drugiej stronie granicy czeka na nie 40 hubów logistycznych i własna sieć drobnicowa Grupy Raben. Strategiczną rolę do odegrania mają także Węgry, położone u wrót Bałkanów, w połowie drogi między zachodnią a południową i wschodnią częścią Europy. W ubiegłym roku został uruchomiony nowy magazyn w Győr i rozpoczęła się budowa kolejnego – w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Obecnie Raben ma w ofercie codziennie połączenia powyższych lokalizacji oraz Debreczyna z polskimi oddziałami w Chlebni, Wrocławiu, Sosnowcu i Rzeszowie z czasem dostawy, w zależności od trasy, 24–48 h w systemie door-2-door.

W przypadku wszystkich linii międzynarodowych Grupa Raben oferuje swoim klientom usługi realizowane w konkurencyjnych cenach oraz z najwyższą jakością, będącą efektem pracy zaangażowanego zespołu, wykorzystania najnowszych technologii (takich jak parametr ETA czy możliwość śledzenia przesyłki w systemie myRaben) oraz doświadczenia w przewozie różnego typu towarów. Wachlarz usług jest faktycznie szeroki: operator zajmuje się transportem drobnicowym (zarówno paczki, jak i palety), dostawami częściowymi oraz obsługuje ładunki całopojazdowe (FTL). Transportuje wiele grup produktowych, w tym żywność i FMCG niespożywcze, towary przemysłowe, z branży chemicznej i automotive oraz niebezpieczne (ADR).

Wśród wielu regularnych ładunków na wspomnianych kierunkach w 2022 roku znalazł się jeden zdecydowanie niestandardowy – w pełni profesjonalny bolid wyścigowy. Była to kontynuacja współpracy z PWR Racing Team, który brał udział w zawodach dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich Formuła Student. Po raz pierwszy Grupa Raben była partnerem logistycznym tego przedsięwzięcia w 2019 roku – wówczas młodzi inżynierowie i ich sportowa maszyna odwiedzili Niemcy, Czechy i Włochy. W sezonie 2021/2022 rywalizacja odbywała się najpierw na słynnym węgierskim Hungaroring (FS East), następnie na torze Hockenheimring w Niemczech (FS Germany) i finalnie w Chorwacji na obiekcie St Rauš (FS Alpe Adria). Oddział Raben Logistics Polska we Wrocławiu zapewnił bezpośredni przejazd między tymi lokalizacjami samego bolidu, a oprócz tego większości narzędzi, wyposażenia warsztatowego oraz sprzętów niezbędnych do mieszkania na campingu dla ekipy.

Wśród wielu regularnych ładunków Grupy Raben znalazł się jeden zdecydowanie niestandardowy – w pełni profesjonalny bolid wyścigowy.mat. pr.Wśród wielu regularnych ładunków Grupy Raben znalazł się jeden zdecydowanie niestandardowy – w pełni profesjonalny bolid wyścigowy.

– W Europie Zachodniej oraz regionie CEE, czyli między innymi w Niemczech i na Węgrzech, mamy rozwiniętą sieć własnych oddziałów. Są one połączone codziennymi liniami drobnicowymi i transportujemy tam różne ładunki, jednak przewóz bolidu nie zdarza się co dzień. Co więcej, trasa obejmowała Chorwację, gdzie działamy za pośrednictwem sprawdzonych partnerów. Potraktowaliśmy współpracę z PWR Racing Team jako ciekawe i inspirujące wyzwanie i jak widać – świetnie sobie poradziliśmy – mówi Wojciech Mialik, Dyrektor Regionu Raben Logistics Polska.

Studenci Politechniki Wrocławskiej podczas trzech zeszłorocznych edycji rozwijali projekt RT12e – bolidu elektrycznego i zastosowanych w nim systemów autonomicznych umożliwiających jazdę w trybie driverless. Za sprawą punktów za konkurencje statyczne (m.in. Engineering Design i Business Plan Presentation) podczas każdego startu team plasował się w środku stawki, co stanowi świetny punkt wyjścia do dalszych prac i doskonalenia pojazdu.

– Innowacyjne myślenie i umiejętności, pracowitość i ambicja studentów z Wrocławia zasługują na podziw i wsparcie, dlatego zaangażowaliśmy się w ten projekt. Jednak dla nas ma on dodatkową wartość – wszelkie inicjatywy, które przyczyniają się do rozwoju elektromobilności, na każdej płaszczyźnie, są niezwykle cenne. Od jesieni 2022 roku wspólnie z Volvo Trucks i IKEA Industry testujemy wykorzystanie zeroemisyjnej elektrycznej ciężarówki, a zmniejszenie wpływu na środowisko jest jednym z naszych priorytetów. Dzięki pasjonatom z Politechniki Wrocławskiej branża motoryzacyjna ma szansę wykonać kolejny krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu, na czym może skorzystać również logistyka – podsumowuje Wojciech Mialik.

Materiał przygotowany przez Grupę Raben

Polityka 14.2023 (3408) z dnia 28.03.2023; Transport, spedycja, logistyka; s. 47
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama