Co to w praktyce ma oznaczać? Po pierwsze: nauczyciele chcą mieć znacznie większą swobodę w tym jak, czego i kiedy uczą. Chcą decydować o tym w jakiej kolejności wprowadzać tematy, jakie metody nauczania stosować, jak dobierać program do poziomu uczniów i jak ich potem oceniać. Wiele szkół pozwala na taką autonomię, jednak potrzebna jest także zmiana systemowa, wprowadzona decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Po drugie: edukacja matematyczna nie powinna ograniczać się jedynie do lekcji matematyki. To uniwersalny język opisywania świata, dlatego jest potrzebna na fizyce, biologii, geografii czy chemii. Z tego względu potrzebne jest m.in. zintegrowane podejście w zakresie przedmiotów, które są ze sobą powiązane (matematyka i fizyka, matematyka i chemia, matematyka i geografia). Likwidując w ten sposób silosowe podejście do matematyki. Ta nauka towarzyszy uczniom we wszystkich etapach edukacji szkolnej. Jednak inaczej uczy matematyki nauczyciel w klasach 1-3, inaczej nauczyciel w klasach 4-8, a inaczej w szkole ponadpodstawowej. Potrzebne jest więc stworzenie systemowej zachęty, a nawet platformy do wymiany doświadczeń między nauczycielami. Otworzy to możliwości dialogu, które teoretycznie istnieją, ale nie są wykorzystywane.
Po trzecie: dla efektywnego uczenia się matematyki, ważne są nie tylko wzory i wyliczenia, ale – przede wszystkim – jej zrozumienie. Tu ogromna rola nauczycieli, którzy w ramach ścieżek awansu powinni być zachęcani do stosowania nowoczesnych metod nauczania opartych na pracy zespołowej i swobodnej wymianie pomysłów czy rozwiązań. Na metody, w których kluczowe są: pozytywna motywacja do pracy, brak zagrożenia negatywną oceną oraz przyzwolenie na błędy, z których wyciąga się wnioski.
Takie były kluczowe wnioski z konferencji, w której wzięło udział ponad 100 nauczycielek i nauczycieli matematyki z całej Polski oraz polscy i estońscy eksperci edukacji matematycznej. Wnioski z dyskusji przekazano do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Spotkanie zorganizowała Fundacja mBanku, która od lat wspiera edukację matematyczną w Polsce.
Opr. Zofia Leśniewska
Materiał przygotowany we współpracy z Fundacją mBanku