Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Konfederacja panuje na Facebooku? Jak algorytm dokarmia skrajną prawicę

Mark Zuckerberg Mark Zuckerberg Anthony Quintano / Flickr CC by 2.0
Wewnętrzny raport Facebooka dowodzi, że w serwisie znacznie lepiej radzą sobie kampanie i wpisy skoncentrowane na negatywnym przekazie. Pośrednimi beneficjentami są partie radykalne, w Polsce – Konfederacja.

O rosnącej przewadze skrajnej prawicy nad resztą ugrupowań w mediach społecznościowych mówi się od dawna, nie tylko w kontekście polskiej sceny politycznej. Nad Wisłą jest to jednak szczególnie widoczne, bo komunikacja w sieci odegrała instrumentalną rolę w wyborach dopiero w 2015 r. Wtedy dwie kolejne kampanie wygrał PiS – również dzięki skutecznej mobilizacji elektoratu właśnie w social mediach. Architektem tego sukcesu był Paweł Szefernaker, obecnie sekretarz stanu w resorcie spraw wewnętrznych. Jego strategię docenili szefowie, ale też zewnętrzni eksperci – otrzymał m.in. wyróżnienie New Europe 100, kierowane do innowatorów przestrzeni publicznej. Patronami nagrody byli m.in. Google i brytyjski dziennik „Financial Times”.

Czytaj też: Czy to koniec dyktatu cyberkorporacji?

Konfederacja panuje na Facebooku

Z czasem wahadło w polskich „soszjalach” przechyliło się jeszcze bardziej w prawo. Zyskały ugrupowania radykalne, a w ostatnich latach niepodzielnie panuje Konfederacja. Oficjalny profil konfederatów na Facebooku śledzi 665 tys. osób, ponad dwa razy więcej niż PiS (307 tys.) i PO (308 tys.). Krzysztofowi Bosakowi, który w ubiegłym roku był kandydatem na prezydenta, „like′a” dało więcej użytkowników (356 tys.

Reklama