15 nawyków żywieniowych, które wydłużają życie
Czy wystarczy zmienić codzienne nawyki, żeby zyskać parę lat życia? Co niektórzy odpowiadają twierdząco.
.
paleoaholic/Tumblr

.

„Zdrowo się odżywiaj”, „nie pal”, „uprawiaj sport” – podpowiadają specjaliści i lekarze, sugerując, że właśnie taki tryb życia zapewni nam i lepsze samopoczucie, i lepszą kondycję. Dla wielu te hasła – nieco już utarte – wciąż brzmią enigmatycznie.

Amerykański uczony Dan Buettner ma tymczasem kilkanaście konkretnych rad – którymi zechciał się niedawno podzielić z czytelnikami magazynu „Health”. Razem z zespołem badaczy przemierzył świat w poszukiwaniu ludzi, którzy dożywają setki (to mieszkańcy tzw. Niebieskich Stref).

Dotarł m.in. do greckiej wyspy Ikaria, półwyspu Nicoya w północno-zachodniej Kostaryce i Okinawy. „Co ciekawe, we wszystkich tych miejscach mieszkańcy mają zbliżone rytuały i nawyki żywieniowe” – odnotował Buettner, który przedsięwzięcie koordynował. Zaznaczył od razu – w miejscach tych nie ma zwyczaju liczenia kalorii. Podstawą diety są zaś witaminy i białka.

Po przeanalizowaniu 150 rodzajów diet („dietę” należy tu rozumieć tradycyjnie – jako sposób odżywiania) Amerykanin odkrył – a przynajmniej tak mu się wydaje – sekret długowieczności. Nawet jeśli nie daje się tym wskazówkom wiary, wypada pamiętać, że badaniu poddano stulatków. Być może zatem należałoby je przynajmniej rozważyć.

15 nawyków żywieniowych, które wydłużają życie:

1. 95 proc. wybieranej przez Ciebie żywności powinno pochodzić od roślin

A więc produkty sezonowe, a po sezonie – te same, ale odpowiednio przetworzone, zamarynowane i zasuszone. W Niebieskich Strefach żywność pełnowartościowa dominuje w diecie przez cały rok. Na wyspie Ikaria rośnie nawet 75 rodzajów rozmaitych roślin („niczym chwasty!” – pisze Buettner). Najzdrowsze są przy tym warzywa zielone.

2. Mięso tylko dwa razy w tygodniu

Mięso powinno służyć jako dodatek, rzadziej jako danie główne (w polskiej kuchni to niemal nie do wyobrażenia). Przy czym porcja nie powinna ważyć więcej niż dwie uncje. „Mniej niż talia kart” – precyzuje badacz. Jeśli jednak wybieramy mięso, to najlepiej kurczaka, jagnięcinę albo wieprzowinę. W Niebieskich Strefach – co również warto odnotować – zwierzęta karmi się starannie wybraną paszą.

3. Zjadaj ok. 85 g ryby dziennie

Dowiedziono, że stulatki w Stanach Zjednoczonych – które dodawały niewielką ilość ryby do posiłków – żyły stosunkowo najdłużej (badania z 2002 r. uwzględniły nawyki żywieniowe 96 tys. osób). Najlepszy wybór? Sardynki, anchois i dorsz, bo mają w sobie najmniej rtęci i substancji chemicznych. Ogólnie mówiąc – należy wybierać ryby umieszczane gdzieś pośrodku łańcucha pokarmowego.

4. Ogranicz nabiał

Wbrew powszechnej opinii ludzki układ trawienny nie jest przystosowany do przyswajania krowiego mleka. Mieszkańcy Niebieskich Stref białko pozyskują z roślin, np. kapusty. Jeśli wybierają nabiał, to tylko pochodzenia owczego lub koziego.

.
Lisa Williams/Flickr CC by 2.0

.

5. Zjadaj maksymalnie trzy jajka na tydzień

Co ciekawe, w Niebieskich Strefach – np. na półwyspie Nicoya – zjada się jedno jajo na raz, nie więcej (potrawy komponują przy tym z różnych składników – jajko podają w owsiance, z chlebem albo z warzywami). Mieszkańcy tych rejonów byliby bardzo zdziwieni, gdyby odwiedzili Polskę w czasie świąt wielkanocnych.

6. Zjadaj pół szklanki gotowanej fasoli dziennie

Czarną fasolę wybierają mieszkańcy półwyspu Nicoya, soję mieszkańcy Okinawy, soczewicę oraz fasolę białą – ludność okolic Morza Śródziemnego. Wszystkie dostarczają witamin i minerałów, są bogate w zdrowe węglowodany i białko. Stulatki nie mogą się mylić!

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj