Aglomeracje wokół lotnisk: cywilizacyjna przyszłość
Odlotowe miasta
Aerotropolis, czyli miasta zbudowane wokół lotnisk, będą w XXI w. tym, czym w XIX w. był dworzec kolejowy, a w XX w. – autostrady. Zdecydują o cywilizacyjnym sukcesie.
Koreański Incheon – podręcznikowy  przykład aerotropolis.
Topic Photo Agency/Corbis

Koreański Incheon – podręcznikowy przykład aerotropolis.

Pora zapomnieć o Nowym Jorku, Londynie czy Tokio i nauczyć się ważniejszych nazw: Incheon, Changi, Al Hamad, Daxing i Al Maktoum. To one – ogromne lotniska, przy których powstają centra przemysłu, logistyki, usług i relaksu – stają się kluczowymi adresami w czasach masowych podróży lotniczych. Za 15 lat samoloty w ciągu roku będą wozić 13 mld ludzi i blisko połowę wszystkich produkowanych towarów. Już teraz więc megalotniska rysują nową mapę świata. Kończy się era, w której wyrastały na marginesie metropolii. Nadchodzi wiek aerotropolis.

Nigdzie nie widać tego lepiej niż na Bliskim Wschodzie, który właśnie zdetronizował Europę i stał się najważniejszym węzłem transportowym pomiędzy wschodnią i zachodnią półkulą. Na przykład o Dubaju mówi się żartobliwie, że jest lotniskiem z doczepionym emiratem.

Do postawionego tam najwyższego budynku świata, 828-metrowego Burj Khalifa, można teraz doliczyć nowy rekord – lotnisko Dubai International przebiło londyńskie Heathrow i obsługuje już największą liczbę międzynarodowych pasażerów na świecie. W zeszłym roku zjawiło się tam 70,5 mln osób, a będzie więcej. Dubai International to namiastka kompleksu Al Maktoum, będącego dopiero w pierwszej fazie rozwoju. Do 2027 r. powstanie tam pięć pasów startowych i nowe części terminali, pozwalających na komfortowe wsiadanie do piętrowych samolotów o trzech osobnych klasach rezerwacyjnych.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną