Na długiej liście nominacji znalazły się tytuły bardzo głośne w ubiegłym sezonie, ale i takie, które zasługują na nieco więcej czytelniczej uwagi. I Nike pewnie w tym pomoże.
O relacji matki z córką oraz pisarskim opowiadaniu świata mówi Eliza Kącka w cotygodniowym podkaście kulturalnym „Polityki”.
Jeśli to książka europejska, to może dlatego, że Europa teraz potrzebuje solidarności, żeby przetrwać kryzys – mówi poeta i prozaik Tomasz Różycki.
„Nie można bezkarnie patrzeć na ten kraj” – pisze Andrzej Stasiuk w nowej książce „Rzeka dzieciństwa”, która wbrew tytułowi jest antynostalgiczna.
O wyzwoleniu poprzez opowiadanie historii i o Polakach, jednym z najbardziej straumatyzowanych narodów świata, mówi Marta Hermanowicz, autorka błyskotliwej debiutanckiej powieści „Koniec”.
Świadomość, jak okrutną i zabagnioną sferą bywało podziemie, tkwiła jak drzazga w osobowości Romana Bratnego – mówi Emil Marat, autor biografii pisarza.
Ta nominacja pokazuje, że dzięki znakomitym tłumaczom i tłumaczkom polska literatura może być zauważona na tak wymagającym rynku, na którym trudno przebić się nieanglojęzycznym książkom.
Studia to był wybór rodziców. Chcieli zapewnić nam start poza gospodarstwem. Ja chciałam zostać na roli – mówi poetka i pisarka Małgorzata Lebda, autorka „Łakomych”.
Scenariusz „Akademii Pana Kleksa” w reżyserii Macieja Kawulskiego przerobiony na książkę jest częścią machiny promocyjnej filmu
Witold Gombrowicz w dyskusji z Czesławem Miłoszem i Zbigniewem Herbertem, czyli bohaterowie roku 2024, o trzech wizjach Polski.