Kultura

Oscary 2017 rozdane. „Moonlight” najlepszym filmem roku!

Triumfują twórcy filmu „Moonlight” Triumfują twórcy filmu „Moonlight” Forum
„La La Land”, faworyt tegorocznych Oscarów, otrzymał sześć statuetek – na rekordowych 14 nominacji. Mało brakowało, a najważniejszą nagrodę twórcy musicalu odebraliby przez... pomyłkę.

89. ceremonia rozdania Oscarów, uznawanych za najważniejsze nagrody filmowe, przeszła już do historii. Tradycyjnie odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles. Oscarowy wieczór otworzył Justin Timberlake, w międzyczasie wybrzmiały też inne nominowane piosenki (niżej pełna lista zwycięzców).

Najważniejszą nagrodę wieczoru – statuetkę za najlepszy film – otrzymał dramat „Moonlight” w reżyserii Barry’ego Jenkinsa. Zresztą o mały włos nie doszło do nieporozumienia. Wręczający Oscara Warren Beatty i Faye Dunaway odczytali niewłaściwy werdykt, a twórcy musicalu „La La Land” zdążyli triumfalnie wybiec na scenę. Tymczasem właściwymi zwycięzcami byli autorzy filmu „Moonlight”, opowieści o inicjacji i homoseksualizmie w czarnej dzielnicy Miami.

Musical „La La Land” miał najwięcej szans na Oscary – 14 nominacji to rekord należący przedtem do „Titanica” czy melodramatu „Wszystko o Ewie”. Niemal od początku było jednak jasne, że nominacje nie przełożą się na liczbę nagród. Twórcy filmu długo czekali na pierwszą statuetkę – otrzymali ją dopiero za scenografię. Później do worka mogli dorzucić jeszcze kolejne: za muzykę, piosenkę, scenografię, zdjęcia, wreszcie za kobiecą rolę pierwszoplanową. Damien Chazelle, reżyser filmu, otrzymał zaś Oscara za reżyserię. Ma 32 lata, jest więc najmłodszym zwycięzcą w tej kategorii w historii Oscarów.

Wielu ważnych statuetek musical „La La Land” jednak nie otrzymał. Spodziewano się, że dostanie je także za kostiumy i dźwięk. Nie wspominając o scenariuszu. – Najsmutniejsze dwa filmy z nagrodą za scenariusz! – komentował w studiu Canal+ Janusz Wróblewski, krytyk filmowy POLITYKI. Nagrodę za scenariusz oryginalny otrzymał Kenneth Lonergan za „Manchester by the Sea”, za scenariusz adaptowany – Barry Jenkins za „Moonlight”.

Oscara w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny przyznano z kolei filmowi „Klient” w reżyserii Asghara Farhadiego. Reżyser nie dotarł na galę, odczytano jednak jego (wymowne) oświadczenie: „Przykro mi, że nie mogę być z wami. Moja nieobecność wynika z szacunku dla tych, którym zabrania się przyjazdu do USA [w związku z dekretem Trumpa]. Dzielenie świata na »nas« i »naszych wrogów« nie znajduje usprawiedliwienia i prowadzi do wojny”.

Statuetkę za pełnometrażowy film dokumentalny odebrali zaś – co jest precedensem – twórcy produkcji telewizyjnej „O.J.: Made in America”. – To film dla wszystkich ofiar przemocy ze strony policji, ofiar przemocy na tle rasowym, ofiar niesprawiedliwości. Przyjmuję tę nagrodę w ich imieniu – komentował Ezra Edelman, reżyser filmu.

Sporo niepewności budziły też nagrody za drugi plan – ze względu na mocną rywalizację. Pierwszą (i symboliczną) statuetkę odebrał tego wieczoru Mahershala Ali za rolę w filmie „Moonlight”: – Dziękuję moim nauczycielom, którzy wpajali mi, że muszę myśleć przede wszystkim o roli, służyć historii i swoim bohaterom. Równie emocjonalnie dziękowała za nagrodę Viola Davis, zwyciężczyni w kategorii Najlepsza aktorka drugoplanowa: – Jest jedno miejsce, które gromadzi ludzi o największym potencjale. Tym miejscem jest cmentarz. Ludzie mnie pytają, jakie historie chcę opowiedzieć. Odpowiadam: wykopcie ciała tych, którzy nie mogli doznać spełnienia, pozwólcie opowiedzieć ich historie. Aktorstwo to jedyny zawód, który wskrzesza. Rzewne przemówienie Davis jest w mediach najszerzej komentowane.

Oscary mocno polityczne

Przed galą dużo mówiło się o tym, że o rozstrzygnięciach mogą zadecydować względy nie artystyczne, ale polityczne. Akademia, posądzana od lat o sprzyjanie jednemu kolorowi skóry, zmieniła zasady selekcji i poszerzyła grono uprawnionych do głosowania. Poszczególne werdykty według komentatorów zdają się potwierdzać, że Oscary próbują się rehabilitować.

W roli gospodarza ceremonii wystąpił Jimmy Kimmel, dobrze znany amerykańskiej telewizji. Kimmel był dowcipny (albo starał się być), celując przede wszystkim w prezydenta Donalda Trumpa (który zarzekał się zresztą publicznie, że gali Oscarów nie obejrzy).

Kimmel nawiązywał do klimatu politycznego w USA, podziałów, które trawią Amerykanów. – Chciałbym podziękować prezydentowi Trumpowi – w zeszłym roku wydawało się, że Oscary były rasistowskie – puentował. Odnosił się też do afery medialnej w USA (Donald Trump wykluczył niektóre media z udziału w briefiengach w Białym Domu). Gospodarz prowokował go poza tym na Twitterze. „Śpisz?” – pytał. Dodając: „Meryl [Streep] pozdrawia”. Prezydent (jak dotąd) nie zareagował.

Wątki polityczne wracały w kolejnych wypowiedziach Kimmela. Zwycięzcy Oscarów podkreślali zaś wielokrotnie w swoich przemówieniach, że kinematografia powinna łączyć, a nie dzielić.

Zdobywcy tegorocznych Oscarów

FILM: „Moonlight”
Pozostałe nominacje: „La La Land”, „Nowy początek”, „Przełęcz ocalonych”, „Ukryte działania”, „Lion. Droga do domu”, „Fences”, „Aż do piekła”, „Manchester by the Sea”

REŻYSER: Damien Chazelle („La La Land”)
Pozostali nominowani: Denis Villeneuve („Nowy początek”), Mel Gibson („Przełęcz ocalonych”), Kenneth Lonergan („Manchester by the Sea”), Barry Jenkins („Moonlight”)

AKTOR PIERWSZOPLANOWY: Casey Affleck („Manchester by the Sea”)
Pozostali nominowani: Andrew Garfield („Przełęcz ocalonych”), Ryan Gosling („La La Land”), Viggo Mortensen („Captain Fantastic”),
Denzel Washington („Fences”)

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA: Emma Stone („La La Land”)
Pozostałe nominowane: Isabelle Huppert („Elle”), Ruth Negga („Loving”), Natalie Portman („Jackie”), Meryl Streep („Florence Foster Jenkins”)

AKTOR DRUGOPLANOWY: Mahershala Ali („Moonlight”)
Pozostali nominowani: Jeff Bridges („Aż do piekła”), Lucas Hedges („Manchester by the Sea”), Dev Patel („Lion. Droga do domu”), Michael Shannon („Zwierzęta nocy”)

AKTORKA DRUGOPLANOWA: Viola Davis („Fences”)
Pozostałe nominowane: Naomie Harris („Moonlight”), Nicole Kidman („Lion. Droga do domu”), Octavia Spencer („Ukryte działania”), Michelle Williams („Manchester by the Sea”)

SCENARIUSZ ORYGINALNY: „Manchester by the Sea”
Pozostałe nominacje: „Aż do piekła”, „La La Land”, „Lobster”, „20th Century Women”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY: „Moonlight”
Pozostałe nominacje: „Nowy początek”, „Fences”, „Ukryte działania”, „Lion. Droga do domu”

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY: „Klient”
Pozostałe nominacje: „Tanna”, „Land of Mine”, „Toni Erdmann”, „Mężczyzna imieniem Ove”

FILM ANIMOWANY: „Zwierzogród”
Pozostałe nominacje: „Kubo i dwie struny”, „Nazywam się Cukinia”, „Vaiana: Skarb oceanu”, „Czerwony żółw”

FILM DOKUMENTALNY: „O.J.: Made in America”
Pozostałe nominacje: „Fuocoammare. Ogień na morzu”, „I Am Not Your Negro”, „Życie animowane”, „13th”

ZDJĘCIA: „La La Land”
Pozostałe nominacje: „Nowy początek”, „Lion. Droga do domu”, „Moonlight”, „Milczenie”

MONTAŻ: „Przełęcz ocalonych”
Pozostałe nominacje: „Nowy początek”, „Aż do piekła”, „La La Land”, „Moonlight”

EFEKTY SPECJALNE: „Księga dżungli”
Pozostałe nominacje: „Deepwater Horizon”, „Doktor Strange”, „Kubo i dwie struny”, „Łotr 1. Gwiezdne Wojny. Historie”

MUZYKA: „La La Land”
Pozostałe nominacje: „Jackie”, „Lion. Droga do domu”, „Moonlight”, „Pasażerowie”

PIOSENKA: „City of Stars” z filmu „La La Land”
Pozostałe nominacje: „Audition (The Fools Who Dream)” z „La La Land”, „Can’t Stop the Feeling” z filmu „Trolle”, „The Empty Chair” z filmu „Jim”, „How Far I’ll Go” z filmu „Vaiana: Skarb oceanu”

MONTAŻ DŹWIĘKU: „Nowy początek”
Pozostałe nominacje: „Żywioł. Deepwater Horizon”, „Przełęcz ocalonych”, „La La Land”, „Łotr 1. Gwiezdne wojny. Historie”, „Sully”

DŹWIĘK: „Przełęcz ocalonych”
Pozostałe nominacje: „Nowy początek”, „La La Land”, „Łotr 1. Gwiezdne wojny. Historie”, „13 godzin: Tajna misja w Bengazi”

SCENOGRAFIA: „La La Land”
Pozostałe nominacje: „Nowy początek”, „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”, „Ave, Cezar!”, „Pasażerowie”

KOSTIUMY: „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”
Pozostałe nominacje: „Sprzymierzeni”, „Boska Florence”, „Jackie”, „La La Land”

CHARAKTERYZACJA: „Legion samobójców”
Pozostałe nominacje: „En man som heter Ove”, „Star Trek: W nieznane”

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY: „The White Helmets”
Pozostałe nominacje: „Extremis”, „4.1 Miles”, „Joe’s Violin”, „Watani: My Homeland”

FILM KRÓTKOMETRAŻOWY: „Chór”
Pozostałe nominacje: „Ennemis intérieurs”, „La Femme et le TGV”, „Silent Night”, „Timecode”

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY: „Piper”
Pozostałe nominacje: „Blind Vaysha”, „Borrowed Time”, „Pear Cider and Cigarettes”, „Pearl”

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Wyjątkowo długie wolne po Nowym Roku. Rodzice oburzeni. Dla szkół to konieczność

Jeśli ktoś się oburza, że w szkołach tak często są przerwy w nauce, niech zatrudni się w oświacie. Już po paru miesiącach będzie się zarzekał, że rzuci tę robotę, jeśli nie dostanie dnia wolnego ekstra.

Dariusz Chętkowski
04.12.2024
Reklama