Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

17. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Po lewej: Dalsze Horyzonty lub Ciało Świata, Veronica Filipak (Brazylia). W centrum: Wirhina. Z serii Córki Pachy (Świata), Melania Toma (Włochy) Po lewej: Dalsze Horyzonty lub Ciało Świata, Veronica Filipak (Brazylia). W centrum: Wirhina. Z serii Córki Pachy (Świata), Melania Toma (Włochy) HaWA
08.10.2022-07.05.2023

Tkanina od zawsze była bliska człowiekowi. Otulając ciało, ma zapewniać ciepło i ochronę, ukryć to, co intymne przed światem zewnętrznym. Zdobiąc wnętrza domów, tworzy bezpieczny azyl i miejsce odpoczynku. Może też stanowić istotny atrybut w wyrażaniu naszego światopoglądu czy osobowości. Tkanina przechowuje wspomnienia o minionych wydarzeniach, a zapisane w niej ślady użytkowania przypominają o nieuchronnym przemijaniu.

Nic więc dziwnego, że od dekad używana jest przez artystów – na równi z malarstwem, rzeźbą czy grafiką - jako ważne narzędzie służące do komunikowania istotnych prawd dotyczących otaczającego nas świata. Praca z tkaniną daje niemal nieograniczone możliwości. Poprzez różnorodność faktur i jej plastyczność, pozwala na swobodne formowanie. Wymaga jednocześnie od artysty wyciszenia, kontemplacji i osobistego kontaktu z tworzywem.

Po lewej: Inicjatywa 30 na 30, Tanyu Lu (Tajwan). Po prawej: Pimoa Chthulu, Małgorzata Markiewicz (Polska)HaWAPo lewej: Inicjatywa 30 na 30, Tanyu Lu (Tajwan). Po prawej: Pimoa Chthulu, Małgorzata Markiewicz (Polska)

Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, odbywające się niemal od 50 lat, jest jednym z najważniejszych na świecie wydarzeń, ściągających do Łodzi twórców i miłośników tkaniny artystycznej ze wszystkich kontynentów. To jednocześnie przegląd najważniejszych tendencji i dokonań we współczesnej sztuce tkaniny. Obecnie odbywa się jego 17 edycja.

Na wystawie można obejrzeć 54 prace wyłonione przez międzynarodowe jury spośród niemal pół tysiąca nadesłanych zgłoszeń z całego świata.

Otwarta formuła konkursu oraz wskazanie tematu przewodniego, którym jest „Stan splątany”, pozostawiały twórcom szerokie pole do interpretacji i własnych poszukiwań w dziedzinie medium tkaniny. Zakwalifikowane do wystawy prace odznaczają się dużą różnorodnością zarówno jeśli chodzi o warstwę formalną, jak i znaczeniową. Są wśród nich dzieła nawiązujące do klasycznych, tradycyjnych technik gobelinu czy haftu, jak również instalacje stanowiące przykład odważnego eksperymentowania z tkaniną. Wystawa stanowi przegląd różnych warsztatów i technik, ukazując tym samym bogactwo użytych przez artystów materiałów oraz odmienne punkty widzenia wynikające z różnic geograficznych i kulturowych.

Blask w lesie koloru, Shigeo Kubota (Japonia)HaWABlask w lesie koloru, Shigeo Kubota (Japonia)

Pomimo różnic wszystkie prace łączy element wspólny - poruszane przez artystów wątki skupiają się wokół problemów współczesności, które dotykają nas wszystkich niezależnie od pochodzenia, płci czy pozycji społecznej. Pod tym względem Triennale od zawsze stanowi forum wymiany nie tylko artystycznych praktyk, ale także różnych sposobów postrzegania tej samej rzeczywistości.

Wśród obiektów, które zostały pokazane na wystawie szczególnie mocno wybrzmiały kwestie związane z poczuciem zagrożenia wywołanym pandemią, wojną czy zmianami klimatycznymi i wiążącą się z tym potrzebą bezpieczeństwa, budowania więzi oraz poszukiwania własnej tożsamości.

Duża część prac nawiązuje do zagadnienia pamięci, ukazując upływ czasu oraz odwołując się do przeszłości związanej z osobistymi czy rodzinnymi wspomnieniami.

Artyści tegorocznej edycji równie często podejmują temat kondycji współczesnego człowieka i jego zależności zarówno od innych ludzi, jak i zjawisk, które pozornie go nie dotyczą. Najdobitniej pokazały to wydarzenia ostatnich miesięcy, pandemia czy wojna w Ukrainie.
W odniesieniu do bieżącej sytuacji na świecie hasło przewodnie 17 MTT „Stan splątany” nabiera wyjątkowo aktualnego znaczenia.

17 MTT towarzyszy Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, będąca przeglądem zjawisk na polu rodzimej twórczości. Tegoroczna wystawa pod tytułem „Zmęczenie materiału”, której kuratorem jest Jakub Gawkowski, prezentuje 30 prac 19 artystów.

Szczerość, Nazhen Hu (Chiny)HaWASzczerość, Nazhen Hu (Chiny)

  1. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Łódź 2022

8.10.22-07.05.23

Kuratorka: Marta Kowalewska

Produkcja: Aleksandra Kmiecik

Współpraca: Przemysław Purtak

Projekt ekspozycji: Centrala

Projekt identyfikacji, oprawa graficzna wystawy: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio

Projekt medalu: Malwina Konopacka

Lokalizacja: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Patronaty:

Honorowy Patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Honorowy Patronat Prezydenta Miasta Łodzi

Partnerzy:

Instytut Adama Mickiewicza

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

  1. Międzynarodowe Triennale Tkaniny Młodych 2022

Patroni Medialni:

Contemporary Lynx, SZUM, Radio TOK FM, TVP Kultura

Sponsor: Monnari

Mecenas Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi: Bank PKO BP

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Dofinansowanie MKiDN: 358 505 PLN netto. Całkowita wartość zadania: 602 042 PLN netto

Reklama

Czytaj także

Kultura

Winyle znów wygrały z płytami CD. Czarna przyszłość przed nimi

Płyta gramofonowa po czterech dekadach znów wygrywa z CD. Ale jest to zwycięstwo trudne: pozostała towarem kolekcjonerskim, częściej kupowanym niż słuchanym, drogim i dewastującym środowisko.

Bartek Chaciński
05.02.2023
Reklama