Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Modna rewolucja. Tak pokolenie A$AP Rocky’ego odmieniło hip-hop

A$AP Rocky A$AP Rocky mat. pr.
A$AP Rocky i Young Thug udowodnili, że rap to gatunek, który nie zna granic. Na warszawskim CLOUT Festival doświadczymy tej rewolucji na żywo.

„Zawsze myślałem, że będę sławny. Wiedziałem, że to może się wydarzyć, ale nie byłem tylko pewny, jak to zrobić” – opowiadał w poświęconym mu dokumencie A$AP Rocky, główna gwiazda CLOUT Festival, odbywającego się 11-12 lipca w Warszawie. Urodzony w 1988 r., wychowany w Harlemie artysta na sukces na rapowej scenie rzeczywiście zdawał się być skazany od dziecka. Rakim Athelston Mayers, bo tak w istocie się nazywa, odziedziczył imię po jednym z pionierów nowojorskiego rapu, którego miłośniczką była jego matka. Jako nastolatek dołączył do kolektywu A$AP Mob, łączącego muzykę, modę i sztukę, szybko stając się koniem pociągowym składu, wyróżniającego się na nowojorskiej scenie przemyślaną artystyczną kreacją.

Psychodeliczny rap

Wczesne utwory ekipy z Harlemu cechowały się spowolnionym, mglistym brzmieniem – jak wspominał Rocky, swoimi studyjnymi eksperymentami z dźwiękiem chciał osiągnąć efekt „psychodeliczny”. W połączeniu z młodzieżową energią i sceniczną charyzmą już w momencie debiutanckiego mixtape’u „LIVELOVEA$AP”, określonego przez wpływowy magazyn muzyczny Pitchfork „triumfem nieskazitelnego smaku”, raper zyskał miano nie tylko najgorętszej nowej twarzy nowojorskiej sceny, ale amerykańskiego rapu w ogóle.

Dwuletni kontrakt na kolejne płyty opiewał już na 3 mln dolarów, a pierwszy pełnoprawny album, „Long Live A$AP” z 2013 r., z miejsca trafił na szczyt amerykańskiej listy przebojów. Artyście towarzyszyła tam gromada zaproszonych gwiazd z różnych konstelacji, od najgorętszych rapowych nazwisk jak Drake czy Kendrick Lamar, przez Skrillexa, ikonę modnego wówczas dubstepu, po gwiazdę artystycznego popu Florence Welch.

Na kolejnych płytach A$AP Rocky kontynuował swoje muzyczne poszukiwania, eksperymentując, niekiedy radykalnie, z brzmieniem swoich utworów. „Sam do końca nie wiem, co robię. Wiem tylko, co mi się podoba, a co nie” – zdradzał swoją metodę dziennikarzowi „New York Timesa”. Jego albumy to kopalnie przebojów: „Praise The Lord” z udziałem brytyjskiego rapera Skepty, „Jukebox Joints” ze wsparciem Kanye Westa czy „Everyday” z zaskakującym udziałem Roda Stewarda to klasyki współczesnego hip-hopu, a takich Rocky ma wiele w swoim portfolio.

Jednocześnie wyrobił sobie renomę jako ikona stylu. W odróżnieniu od ówczesnych rapowych gwiazd, których wizerunek miał przede wszystkim podkreślać finansowy sukces, Rocky podchodził do mody jak do sztuki. „Raf Simons, Rick Owens czy Alexander Wang to ludzie, których prace zawsze podziwiałem. Czy jesteś gejem, czy jesteś hetero, nie ma to dla mnie znaczenia. Jeśli robisz sztukę na takim poziomie profesjonalizmu i kreatywności, jestem z tobą” – deklarował, wspominając swoją współpracę z czołowymi projektantami.

Rocky i Riri

Wyznaniem miłości do świata mody był jego przebój „Fashion Killa”, będący w istocie wyliczanką ukochanych marek. „Jej dżinsy to Helmut Lang / Buty to Alexander Wang / Koszula to najnowsza Donna Karan / Oprawki tylko od Cartiera / No i do tego Jean Paul Gaultiers, bo pasuje do jej osobowości” – opisywał wybrankę idealną. Dodając, że ma „charakter jak Rihanna”, z którą znali się ze wspólnych występów – ekipie A$AP zdarzało się rozkręcać publiczność przed koncertami gwiazdy z Barbadosu. Ją samą zaprosił do udziału w teledysku utworu, który został opublikowany w 2013 r.

Niecałą dekadę później Rocky i piosenkarka publicznie oświadczyli, że są parą, czym rozpętali medialne szaleństwo na swoim punkcie. „Ona jest tą jedyną. To się po prostu wie” – przyznawał Rocky. Kilka miesięcy temu para ogłosiła, że spodziewa się kolejnego, trzeciego dziecka, grając na nosie portalom plotkarskim, które regularnie donoszą o kryzysie w związku tego jednego z najpotężniejszych power couple w świecie muzyki popularnej.

Rihanna i Rocky brylują na salonachShutterstockRihanna i Rocky brylują na salonach

Sam A$AP Rocky poza muzyką z sukcesem skupia się też na innych obszarach działalności artystycznej. W 2023 r. został dyrektorem kreatywnym marki Puma, gdzie zajmuje się m.in. projektami łączącymi modę z kulturą wyścigów Formuły 1. Jego ostatnia kolekcja została entuzjastycznie przyjęta na paryskim Fashion Weeku. Mimochodem odpowiada za aktualny renesans popularności kultowego modelu sneakersów Puma Speedcat.

Jednocześnie zaczyna rozwijać obiecującą aktorską karierę. W tym roku wystąpił w nagrodzonym Srebrnym Niedźwiedziem filmie „If I Had Legs I'd Kick You”, a już w sierpniu zobaczymy go u boku Denzela Washingtona w „Highest 2 Lowest”, najnowszym filmie Spike’a Lee, a przy tym remake’u klasycznego „Nieba i piekła” Akiry Kurosawy. Zagra tam początkującego rapera, a pytany przez dziennikarzy, czy obawiał się występu razem z legendarnym aktorem, odpowiedział w swoim stylu – „Nie. Jestem do tego stworzony”.

Trap Thuga

Przełamywania hip-hopowych stereotypów nie brakuje również w twórczości innego z headlinerów CLOUT Festival, Young Thuga, jednego z pionierów nurtu trap, nazwanego przez BBC „najbardziej wpływowym raperem XXI wieku”. Jako jeden z jedenaściorga rodzeństwa, dorastający w niebezpiecznej dzielnicy Atlanty, szybko zaczął szukać szczęścia poza domem.

Jego muzyczny talent jako pierwszy dostrzegł Gucci Mane, podpisując z 20-latkiem kontrakt, który otworzył mu drogę do wielkiej kariery. Statusem gwiazdy cieszył się na długo przed swoim pierwszym pełnoprawnym albumem, wydanym w 2019 r. „So Much Fun”, nagrywając m.in. z Kanye Westem czy Pharrellem Williamsem.

Young Thugmat. pr.Young Thug

Thug dał się poznać jako osoba, po której można spodziewać się wszystkiego, dla której w muzyce, tak jak na ulicy, wszystkie chwyty są dozwolone. Eksperymentujący z wokalem i melodiami, chętnie sięgający po efekt auto-tune i klubowe brzmienia, niebojący się prowokować ekscentrycznym wyglądem i łamaniem rapowego tabu – chętnie pokazywał się w kobiecych strojach czy biżuterii – udowadniał, że kultura hip-hop to nieskończenie pojemny worek. W którym zmieszczą się zarówno tradycjonaliści, jak i eksperymentujący innowatorzy. Jak przyznawał, na napisanie przeboju wystarczy mu 10 minut spędzonych w studio. „Po prostu próbuję, raz za razem. Naprawdę nie wiem, jak śpiewać, ale próbuję od lat” – deklarował. Z tych prób narodziły się przeboje, które wdarły się do muzycznego mainstreamu – utwory Thuga trafiły m.in. na listę ulubionych piosenek Baracka Obamy.

Z drzwi wyważonych m.in. przez Young Thuga i A$AP Rocky’ego skorzystało całe pokolenie młodych twórców, również z Polski. Wychowała się na nich obecna czołówka rodzimego hip-hopu. Artyści tacy jak Bedoes, Quebonafide, White 2115 czy Żabson, otwarci na eksperymenty i artystyczne prowokacje, przez długi czas walczyli o poważne traktowanie ze strony rapowych konserwatystów. Ostatnie wyprzedane dwa pożegnalne koncerty Quebonafide na Stadionie Narodowym pokazały, po której stronie leżała racja. W nadchodzący weekend na warszawskim Bemowie będziemy mogli usłyszeć, jak zaczęła się ta rewolucja.


CLOUT Festival presented by JD, 11-12 lipca 2025, Lotnisko Bemowo, Warszawa

Bilety: https://www.tixyapp.com/event/clout-festival-presented-by-jd

Polityka 28.2025 (3522) z dnia 08.07.2025; Kultura; s. 86
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Pomówmy o telefobii. Dlaczego młodzi tak nie lubią dzwonić? Problem widać gołym okiem

Chociaż młodzi niemal rodzą się ze smartfonem w ręku, zwykła rozmowa telefoniczna coraz częściej budzi w nich niechęć czy wręcz lęk.

Joanna Podgórska
07.12.2025
Reklama