Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Dwoje do przekrętu

Recenzja filmu: „Złodziej i oszustka”, reż. Matt Aselton

„Złodziej i oszustka” „Złodziej i oszustka” mat. pr.
Ani to pastisz kina rabunkowego, ani brutalny kryminał, a skoro coś pośrodku, to wychodzi nijako.

Zaczyna się obiecująco, od żydowskiego przysłowia: „Gdy całuje cię złodziej, lepiej policz zęby”. Brzmi trochę tak, jakby szykowała się powtórka ze „Złotych sideł” (1932) Ernsta Lubitscha, ale to zły trop. Robi się poważniej, choć sekwencja otwierająca, w której złodziej Ivan (Theo James) zdradza elementy swojego warsztatu, ma w sobie sporo luzu. I tu pojawia się zgrzyt: Matt Aselton nie wie, w którą stronę chce pójść, bo ani to pastisz kina rabunkowego, ani brutalny kryminał, a skoro coś pośrodku, to wychodzi nijako.

Bohater jest wyjątkowo uzdolnionym rabusiem, a takich na ekranach było wielu. Mógłby już być na emeryturze, ale musi spłacić zmarłego ojca. Na pieniądze czeka bezwzględny Dimitri (Fred Melamed), który – rzecz jasna – traktuje chłopaka jak własnego syna. Reszta przebiega klasycznie, sztampowo. Jeszcze tylko kilka skoków, w tym ten jeden, najbardziej ryzykowny, i po sprawie. Ivan będzie wolnym człowiekiem. Na dokładkę jest też Elyse (Emily Ratajkowski), aspirująca aktorka, najwyraźniej mistrzyni kamuflażu, która też narobiła sobie długów, ale u włoskiego producenta filmów klasy B (tylko dla dorosłych). Ich ścieżki stale się przecinają, aż w końcu decydują się połączyć siły, by upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i zacząć nowe życie.

Całość ogląda się jak reklamę drogich perfum, w której nonszalancko przechadzają się odtwórcy głównych ról. Bogate dzielnice Los Angeles, skąpane zawsze w świetle księżyca. Ekskluzywne wnętrza i wartościowe przedmioty, na które czyhają stylowi złodzieje. Nie jest to niestety ani „Złodziej w hotelu” (1955) Alfreda Hitchcocka, ani nawet „Szarada” (1963) Stanleya Donena, z Jamesa żaden Cary Grant, a film to po prostu wielki wyłudzacz czasu.

Złodziej i oszustka (Lying and Stealing), reż. Matt Aselton, prod. USA 2019, 100 min

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Mamy wysyp dorosłych z diagnozami spektrum autyzmu. Co to mówi o nich i o świecie?

Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.

Joanna Cieśla
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną