Medium gier za sprawą sceny niezależnej ewoluuje dziś w zaskakująco egzotycznych kierunkach – po części dzięki dużemu popytowi na ambitne produkcje, który wreszcie można zaspokoić via internet, po części dzięki dojrzewaniu twórców. Za „The Talos Principle” odpowiada chorwacki Croteam, słynący niegdyś z gier akcji „Serious Sam”, polegających wyłącznie na pociąganiu za spust. Znak czasów. Podobną ewolucję przeszli polscy The Astronauts, przed kontemplacyjnym „Zaginięciem Ethana Cartera” pracujący m.in. przy adrenalinowym „Bulletstormie”. W „The Talos Principle” wcielamy się w sztuczny, inteligentny byt stojący przed wyzwaniem określenia swojej tożsamości, zgodnie z wolą istoty, która go stworzyła. Droga do samozdefiniowania i zyskania w pełni świadomej, decyzyjnej autonomii wiedzie z jednej strony poprzez rozwiązywanie przestrzennych łamigłówek, z drugiej – poprzez konfrontację z filozoficznym dorobkiem ludzkości, lekturę te(k)stów poruszających kwestie fundamentalne i ustosunkowywanie się do nich. Scenarzyści Tom Jubert i Jonas Kyratzes, umieszczając samotnego androida na otoczonej oceanem wyspie, wśród pradawnych ruin i zaawansowanych technologicznie urządzeń (a może to tylko cyfrowy konstrukt?), stworzyli interaktywny odpowiednik „Świata Zofii”, ale bardziej wyrafinowany, inteligentnie prowokujący odbiorcę.
The Talos Principle, Croteam, store.steampowered.com, Windows