Przedstawia ona w porządku chronologicznym okoliczności powstania wszystkich dzieł filmowych i teatralnych Wajdy, poświęcając równie wiele miejsca arcydziełom reżysera, jak „Popiół i diament”, „Panny z Wilka”, „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” (rzecz jasna, wymieniam swoje ulubione tytuły), jak i projektom chybionym, nieudanym czy też zwyczajnie błahym, bo i takich nie brakowało.
Być może największe zaskoczenie, jakiego doznaje czytelnik tej książki, związane jest właśnie z odkryciem, jak wiele było tych ostatnich. Co tylko potwierdza zasadę, że najlepszy sposób na robienie znakomitych filmów to robienie wielu filmów. To samo zresztą dotyczy spektakli teatralnych, które zostały omówione w tej książce w sposób szczególnie ciekawy.
Podsumowując: pozycja obowiązkowa dla każdego, kto na serio interesuje się współczesną kinematografią i teatrem.
Tadeusz Lubelski, Wajda, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2006, s. 315