Paszporty POLITYKI

Jakub Woynarowski

Sztuki wizualne. Nominowani: Jakub Woynarowski

Jakub Woynarowski Jakub Woynarowski Justyna Gryglewicz
Głównym obszarem jego penetracji jest historia, a szczególnie te jej elementy, które wiążą się z wątkami tajemniczymi.
dzieło Jakuba Woynarowskiego i Instytutu Architekturyfot. Wojciech Wilczyk dzieło Jakuba Woynarowskiego i Instytutu Architektury

Urodził się w 1982 r. w Stalowej Woli. Studiował na Wydziale Grafiki oraz w Międzywydziałowej Pracowni Intermediów ASP w Krakowie. Prowadzi zajęcia na macierzystej uczelni. Artysta wszechstronny. Rysownik, grafik, twórca komiksów, artbooków, atlasów, filmów, instalacji, inicjator działań w przestrzeni publicznej, kurator wystaw, autor esejów. Cechą charakterystyczną jego twórczości jest łączenie teoretycznej refleksji z działaniami z zakresu sztuk wizualnych.

Głównym obszarem jego penetracji jest historia, a szczególnie te jej elementy, które wiążą się z wątkami tajemniczymi, niesprawdzalnymi, wykraczającymi poza kanon wiedzy i poza powszechnie przyjęte normy, trudno dostępnymi. Stąd fascynacja takimi fenomenami, jak alchemia, teorie spiskowe, ruchy masońskie, wiedza tajemna, ruchy parareligijne. Badając je, tworzy alternatywne scenariusze historii sztuki, na przykład doszukując się historycznych korzeni w zjawiskach powszechnie uważanych za nowatorskie i awangardowe. Skwapliwie gromadzoną wiedzę stara się przekładać na świat wizualny: rysunków, diagramów, schematów, wykresów, tablic poglądowych. Te poszukiwania realizuje przede wszystkim w ramach dużego, rozwijanego od kilku lat projektu „Novus Ordo Seclorum” (Nowy Porządek Wieków).

Zgłaszający jego kandydaturę Aleksander Hudzik uznał go za „jednego z największych erudytów współczesnej polskiej sztuki”. Z kolei Anna Theiss doceniła „mocny, świeży głos o tym, że współczesna sztuka nie wzięła się znikąd”. W mijającym roku Woynarowski miał ciekawą wystawę w galerii BWA Warszawa, ale przede wszystkim zwrócił na siebie uwagę projektem artystycznym polskiej ekspozycji na Biennale Architektury w Wenecji (powstał we współpracy z zespołem kuratorskim z Instytutu Architektury), gdzie pod lupę wziął symbolikę baldachimu nagrobka Józefa Piłsudskiego.

 ***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak („Magazyn Szum”), Grzegorz Borkowski („Obieg”), Aleksander Hudzik („Art&Business”), Agnieszka Kowalska („Gazeta Wyborcza”), Rafał Kamecki (Artinfo.pl), Monika Małkowska („Rzeczpospolita”, blog MOMArt), Adriana Prodeus (TVP, „Newsweek”), Karolina Stasiak („Arteon”), Jacek Werbanowski („Exit”), Anna Theiss (krytyk niezależny), Iwo Zmyślony (Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Olaf Brzeski, Jakub Ciężki, Grzegorz Drozd, Kacper Kowalski, Piotr Łakomy, Honorata Martin, Krzysztof Mężyk, Ivo Nikic, Franciszek Orłowski, Wojciech Puś, Tomasz Rygalik, Paweł Słota, Konrad Smoleński, Magdalena Starska, Łukasz Surowiec, Anna Szprynger, Aleksandra Waliszewska, Aleksandra Wasilkowska, Karolina Wiktor, Monika Zawadzki, Oskar Zięta, Czosnek Studio, Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Świat

Miliard ludzi na świecie głoduje. Dlaczego? Bo jest okradanych przez nas – silniejszych i bogatszych

Rozmowa z Martínem Caparrósem, argentyńskim pisarzem, autorem zbioru reportaży „Głód”, o tym, dlaczego prawie miliard ludzi nie ma co jeść – mimo że żywności mamy aż za dużo.

Paulina Wilk
29.03.2016
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną