Paszporty POLITYKI

Karol Palczak

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Karol Palczak

Karol Palczak Karol Palczak Leszek Zych / Polityka
Jego obrazy ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens.
Polityka
Polityka

Tak jak Mirga-Tas zanurzona jest w kulturze i obyczajowości romskiej, tak malarz Karol Palczak (ur. 1987 r.) bardzo silnie związany jest z wsią, a konkretnie ze znajdującą się u progu Bieszczadów, liczącą 500 mieszkańców, Krzywczą. I on po studiach na ASP w Krakowie powrócił do rodzinnego domu, gdzie mieszka i tworzy. „Nie mogę mieszkać w mieście. Miasto nie ma duszy” – przyznał w jednym z wywiadów. Choć malarstwo pochłaniało go od dzieciństwa, początkowo nic nie wskazywało, by stało się jego zawodem. Po ukończonej podstawówce aż czterokrotnie zmieniał szkoły, powtarzał klasę. Ale już na studiach rówieśnicy nazywali go „Rembrandtem z Bieszczad” z uwagi na zaskakująco zaawansowany warsztat malarski. Mimo to przez wiele lat nie mógł utrzymywać się ze sztuki. Nieliczne obrazki sprzedawał na Allegro, by zarobić na utrzymanie domu, wyjeżdżał do Holandii pracować przy zbiorach truskawek.

Sukcesy przyszły niedawno. W 2018 r. otrzymał Grand Prix I Krakowskiego Salonu Sztuki. Natomiast pod koniec 2019 r., pokonując 652 innych artystów, został laureatem Grand Prix najbardziej prestiżowej nagrody malarskiej w Polsce – 44. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Uznanie zdobył za prace z cyklu „Codziennie jeden pożar”.

Malarka i jurorka tego konkursu Beata Ewa Białecka tak uzasadniała wybór: „niewielkie, skromne, o tematyce zwyczajnej, lokalnej, osadzonej w życiu, z pozoru cichej. A jednak jest w nich coś więcej (…). Obrazy te ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens. Ogień tu nie tylko oczyszcza, ogrzewa, ale i niszczy”. Krytycy cenią jego sztukę za wysokie walory warsztatowe oraz za umiejętne łączenie współczesnych obrazów prowincji z nastrojem niepokoju i zagrożenia.

***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak („Magazyn Szum”), Bogusław Deptuła (krytyk niezależny), Rafał Kamecki (Artinfo.pl), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Piotr Policht (Culture.pl), Joanna Ruszczyk („Newsweek”), Piotr Rypson (krytyk niezależny), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Anna Theiss (krytyk niezależny), Iwo Zmyślony (krytyk niezależny).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

duet Tatiana Czekalska/Leszek Golec, Jakub Gliński, Ola Jasionowska, Bartosz Kokosiński, Konsorcjum Praktyk Postartystycznych „List”, Dominika Kowynia, Tomasz Kręcicki, Urszula Madera, Cecylia Malik, Gizela Mickiewicz, Małgorzata Pawszak, Anna Siekiera, Jan Simon, Agata Słowak, Irmina Staś, Bartosz Zaskórski, Ada Zielińska.

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Karol Palczak"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Ostatni niemiecki jeniec

W czasie drugiej wojny w obozach jenieckich w USA znalazły się setki tysięcy niemieckich żołnierzy. Wielu z nich podjęło próby ucieczki. Ostatni ze zbiegów, urodzony w Świdnicy Georg Gaertner, ujawnił się po 40 latach.

Andrzej Fedorowicz
12.01.2021
Reklama