Paszporty POLITYKI

Łukasz Grzegorzek

Nominacja w kategorii Film: Łukasz Grzegorzek

Łukasz Grzegorzek Łukasz Grzegorzek Leszek Zych / Polityka
Jego pozornie beztroskie filmy, przepojone tęsknotą za romantyczną przygodą wyróżniają się łamaniem reguł dramaturgicznych i emocjonalnym ekshibicjonizmem.
materiały prasowe
Polityka
Polityka

Reżyser samouk, scenarzysta, montażysta, były tenisista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Pochodzi z Nysy (rocznik 1980). W wieku 18 lat zrezygnował z zawodowego uprawiania sportu. Robił zwiastuny telewizyjne, spoty ramówkowe, teledyski, równocześnie zbierał doświadczenie jako prawnik zatrudniony w firmie deweloperskiej. W debiut fabularny „Kamper” (2016 r.) o kryzysie małżeńskim trzydziestolatków zainwestował z żoną Natalią, producentką filmową, wszystkie wspólne oszczędności, a spora część zdjęć została nakręcona w ich mieszkaniu na Mokotowie. Kolejna fabuła „Córka trenera” (2018 r.) o buncie nastolatki wyrywającej się spod kurateli zaborczego ojca zawierała wyraźne ślady biografii reżysera i spotkała się z ciepłym przyjęciem widzów i krytyki. „Moje wspaniałe życie”, trzeci pełnometrażowy, w pełni autorski film Grzegorzka otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu w Gdyni oraz nagrody dla Najlepszej aktorki (Agata Buzek) i aktora (Jacek Braciak) na tegorocznym Off Camera.

Grzegorzek tworzy konsekwentne, mocno osobiste kino, mierzące się z codziennymi, bardzo powszechnymi problemami: zawodową stagnacją, niedobraniem w związku, potrzebą wolności. Jego pozornie beztroskie filmy, przepojone tęsknotą za romantyczną przygodą wyróżniają się łamaniem reguł dramaturgicznych i emocjonalnym ekshibicjonizmem. „Wszystkie mówią o konieczności dojrzewania dorosłych” – uważa Adriana Prodeus. Grażyna Torbicka dostrzega w nich piękną wiarę w naiwnych marzycieli, którzy dążą do wywrócenia porządku i przeprowadzenia rewolucji na miarę XXI w.

„Kino Grzegorzka jest odświeżająco bezpretensjonalne, pozbawione zadęcia, nie rozlicza się z historią, nie bierze na warsztat wielkich i głośnych tematów, a jednocześnie doskonale potrafi uchwycić obyczajową, psychologiczną i ludzką prawdę o współczesnych Polakach. Grzegorzek jak mało kto w polskim kinie – zachwyca się Jakub Majmurek – potrafi pokazywać, bez popadania w panikę moralną czy nihilizm, bohaterów w skomplikowanych rodzinno-uczuciowych układach, a jeszcze bardziej bohaterki”. Zdaniem Anity Piotrowskiej to obraz, w którym rzeczy zwyczajne, przeciętne i pozornie nieciekawe stają się ekscytujące i jakże swojskie.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl, „Vogue”), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Adriana Prodeus („Kino”), Tomasz Raczek (Magazyn Filmowy), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Agata Buzek (aktorka), Maria Dębska (aktorka), Małgorzata Goliszewska (reżyserka), Łukasz Gutt (operator), Magdalena Koleśnik (aktorka), Kasia Mateja (reżyserka), Kuba Mikurda (dokumentalista), Dawid Nickel (reżyser), Mateusz Rakowicz (reżyser), Tomasz Ziętek (aktor).

Partnerem kategorii jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Polityka 50.2021 (3342) z dnia 07.12.2021; Paszporty POLITYKI 2021; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Łukasz Grzegorzek"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Katarzyna Nosowska dla „Polityki”: Jestem moim planem na życie

Dziś w stosunku do artystów jest coś chłodnego – mówi Katarzyna Nosowska, tegoroczna laureatka towarzyszącej Paszportom POLITYKI nagrody specjalnej Kreator Kultury.

Bartek Chaciński
20.01.2022
Reklama