Paszporty POLITYKI

Aleksandra Terpińska

Nominacja w kategorii Film: Aleksandra Terpińska

Aleksandra Terpińska Aleksandra Terpińska Leszek Zych / Polityka
Pełnometrażowa fabuła Terpińskiej „Inni ludzie” to najlepsza jak dotąd filmowa realizacja prozy Doroty Masłowskiej.
materiały prasowe
Polityka
Polityka

Reżyserka, scenarzystka, dokumentalistka, współautorka seriali, reklam i teledysków. Urodziła się we Wrocławiu w 1983 r. Ukończyła reżyserię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz psychologię we Wrocławiu. Doświadczenie reżyserskie zdobywała, współpracując z Małgorzatą Szumowską, Wojciechem Smarzowskim oraz Marcinem Krzyształowiczem. Jej szkolne etiudy i krótkometrażówki szokowały dojrzałością, perfekcyjnym rzemiosłem, a także odwagą łamania stereotypów. W „Ameryce” Terpińska opowiedziała o marzeniach dwóch nastolatek pragnących wyrwać się z prowincji. Bohaterkami „Czeskiego łabędzia” są emerytki, obsesyjnie dążące do zatańczenia „Jeziora łabędziego”. Inspirowane „Przypadkiem” Kieślowskiego Najpiękniejsze fajerwerki ever” to dystopijna wizja wojny domowej w nieokreślonym mieście Europy, ukazująca konsekwencje podziałów społecznych. Jej filmy były prezentowane na najważniejszych festiwalach na świecie, m.in. w Cannes, San Sebastian, Telluride, Palm Springs czy Clermont-Ferrand. Zdobyły ponad 50 nagród.

Pełnometrażowa fabuła Terpińskiej „Inni ludzie” to najlepsza jak dotąd filmowa realizacja prozy Doroty Masłowskiej. Dostosowując hiphopową poetykę do polskiego kina, w dotkliwy i przewrotny sposób mówi o współczesnych problemach: wzajemnej niechęci, pogardzie, ale i wzajemnym przyciąganiu się klas. „Porywający debiut zrealizowany z nerwem, znawstwem i pewną ręką starego wyjadacza” – chwali Karolina Pasternak. „Rapowany poemat zyskuje nowy, jeszcze bardziej brawurowy kształt” – komplementuje Anita Piotrowska. „Jest chyba jednak jeszcze lepsza niż sądziliśmy” – pisze o Terpińskiej Łukasz Maciejewski. – „Dokonała niemożliwego. Z pokrętnej, roztargnionej, alinearnej prozy stworzyła pokrętną, roztargnioną, linearną opowieść filmową”.

Reżyserska wirtuozeria Terpińskiej zaimponowała również Tadeuszowi Sobolewskiemu, który podkreśla, że dzięki karkołomnemu połączeniu gatunków dresiarze dostają w tym filmie duszę: „Młoda reżyserka przemawia w ich imieniu, używając form wysokich, poetyckich, łącząc wulgaryzm ze wzniosłością i współczuciem. Zwykły rap brzmi jak operowy recytatyw”. Jedna z jurorek gdyńskiego festiwalu, na którym uhonorowano „Innych ludzi” m.in. za najlepszy debiut, nazwała ten musical filmem-petardą.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl, „Vogue”), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Adriana Prodeus („Kino”), Tomasz Raczek (Magazyn Filmowy), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Agata Buzek (aktorka), Maria Dębska (aktorka), Małgorzata Goliszewska (reżyserka), Łukasz Gutt (operator), Magdalena Koleśnik (aktorka), Kasia Mateja (reżyserka), Kuba Mikurda (dokumentalista), Dawid Nickel (reżyser), Mateusz Rakowicz (reżyser), Tomasz Ziętek (aktor).

Partnerem kategorii jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Polityka 50.2021 (3342) z dnia 07.12.2021; Paszporty POLITYKI 2021; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Aleksandra Terpińska"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Katarzyna Nosowska dla „Polityki”: Jestem moim planem na życie

Dziś w stosunku do artystów jest coś chłodnego – mówi Katarzyna Nosowska, tegoroczna laureatka towarzyszącej Paszportom POLITYKI nagrody specjalnej Kreator Kultury.

Bartek Chaciński
20.01.2022
Reklama