Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

DK Welchman

Nominacja w kategorii Film: DK Welchman

DK Welchman DK Welchman Leszek Zych / Polityka
Dorota Kobiela-Welchman współtworzyła wcześniej m.in. „Twojego Vincenta”, a „Chłopi” to pełnometrażowa malarska animacja, która nadaje powieści Reymonta uniwersalne przesłanie.
„Chłopi”materiały prasowe „Chłopi”
Partner kategorii:materiały prasowe Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Reżyserka, scenarzystka, montażystka, producentka filmowa podpisująca się wcześniej jako Dorota Kobiela-Welchman (ur. 1978 r.). Ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Razem z mężem Hugh Welchmanem są autorami „Twojego Vincenta”, pierwszej w historii kina pełnometrażowej animacji malarskiej, poświęconej życiu i twórczości Vincenta van Gogha. Film zainspirowała korespondencja: 800 listów adresowanych do rodziny i przyjaciół, a zwłaszcza zdanie, które van Gogh napisał do brata tuż przed śmiercią: „Więc tak naprawdę mogą mówić za nas tylko nasze obrazy”. Realizacja trwała siedem lat. Film powstawał z udziałem ponad stu malarzy z całego świata. Zyski z globalnej dystrybucji przekroczyły 42 mln dol. To wynik, którego nie udało się osiągnąć wcześniej żadnemu polskiemu filmowi. Wychowaniem Doroty Kobieli zajmowała się jej babcia (matka, lekarka, pracowała w Austrii). Dlatego „Twój Vincent” dedykowany jest właśnie jej.

Od 15. roku życia Kobiela mieszkała sama, gdy przeprowadziła się z Bytomia do Warszawy, by rozpocząć naukę w liceum plastycznym. Jest czterokrotną laureatką stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w rysunku i w malarstwie. Szlify w sferze kinematografii zdobywała w Warszawskiej Szkole Filmowej. Pracowała też przy filmach animowanych kolegów z łódzkiej filmówki, Wojtka Wawszczyka i Kamila Polaka, a także przy projektach komercyjnych z efektami specjalnymi. Asystowała przy wielu krótkometrażowych produkcjach, a jej własne animacje, m.in. „Mały listonosz” (2011 r.), były nagradzane na festiwalach techniki 3D w Los Angeles, Liège i Barcelonie.

Nad „Chłopami”, drugą pełnometrażową malarską animacją, pracowało również ponad stu malarzy z Polski, Serbii, Ukrainy i Litwy. Podziw budzi przede wszystkim rozmach inscenizacyjny, ale sukces przypieczętowany rekordową frekwencją (w Polsce zobaczyło film blisko 1,5 mln widzów) został osiągnięty także za sprawą kunsztu dramaturgicznego. Udało się w filmie wyrazić ducha powieści Reymonta, a jednocześnie nadać jej współcześnie brzmiące, uniwersalne przesłanie. „Chłopi” są polskim kandydatem do Oscara w kategorii Film międzynarodowy, ale ubiegają się także o oscarową nominację w kategoriach Najlepsza ścieżka dźwiękowa oraz Najlepsza pełnometrażowa animacja.

***

Partnerem kategorii FILM jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Pozostali nominowani w kategorii film: Nina Lewandowska i Kamila Tarabura, Paweł Maślona

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Olga Chajdas, Grzegorz Dębowski, Lena Góra, Maciej Hamela, Kuba Mikurda, Maria Kowalska, Eryk Kulm, Anna Maliszewska, Alin Szewczyk, Mateusz Więcławek.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "DK Welchman"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Gra o tron u Zygmunta Solorza. Co dalej z Polsatem i całym jego imperium, kto tu walczy i o co

Gdyby Zygmunt Solorz postanowił po prostu wydziedziczyć troje swoich dzieci, a majątek przekazać nowej żonie, byłaby to prywatna sprawa rodziny. Ale sukcesja dotyczy całego imperium Solorza, awantura w rodzinie może je pogrążyć. Może mieć też skutki polityczne.

Joanna Solska
03.10.2024
Reklama